메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국비교공법학회 공법학연구 공법학연구 제8권 제2호
발행연도
2007.5
수록면
419 - 440 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the US, the agency normally has adjudication power and rule-making power and it is called as the fourth branch. The Administrative Procedure Act provided the procedural safeguards for formal or informal rule-making, and adjudication. In practice, the agency usually applies informal rule-making process when it tries to make its policy with rule-making. The formal rulemaking procedure brought too much burden when the agency applied it to promulgate its policy. Administrative Procedure Act(5 U.S.C. §706 (2000)) provides the court shall apply arbitrary and capricious standard when it review agency's informal rule-making. The question is what does arbitrary and capricious mean however. In 1970s and 1980s, the court ruled that arbitrary and capricious standard meant hard look judicial review. Hard-look judicial review was understood as a form of heightened scrutiny of the rationale of agency decisions. Citizens to Pres. Overton Park v. Volpe (401 U.S. 416(1971)), Motor Vehicles Mfg. Ass'n v. State Farm(463 U.S. 29 (1983)). The hard-look judicial review brought a lot of difficulties when the agency applied informal rule-making procedure. The administrative rule-making faced ossification problems. The informal rule-making procedures were not available options for agency when agency want to formulate its policy through rule-making because of hard judicial review
The Court finally relaxed hard-look judicial review and applied Chevron deference doctrine in 1984, Chevron U.S.A. v. NRDC (467 U.S. 837). According to Chevron deference doctrine, the agency could claim deference of its interpretation when the Congress delegated authority to the agency to make rules carrying the force of law. According to the doctrine, the statute's ambiguity should be resolved by the agency not the court. The Court recently reaffirmed the Chevron deference doctrine in NCTA v. Brand X Internet Service(125 S.Ct. 2688 (2005)). In Gonzales v. Oregon(126 S. Ct. 904 (2006)), the U.S Supreme Court held that the Attorney General interpretation of certain provisions of the Controlled Substance Act was not entitled to Chevron deference. The Supreme Court re-enforced judicial review of agency's interpretive rule when the rule was adapted by the agency without taking rule-making procedure in Gonzales v. Oregon.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 위원회의 발달과 행정입법권
Ⅲ. 행정입법에 사법심사기준
Ⅳ. 존중주의에 대한 예외
Ⅴ. 맺으며
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (1)

  • 대법원 2007. 2. 8. 선고 2006두13886 판결

    [1] 개인택시운송사업면허는 특정인에게 권리나 이익을 부여하는 행정행위로서 법령에 특별한 규정이 없는 한 재량행위이고 그 면허에 필요한 기준을 정하는 것 역시 법령에 규정이 없는 한 행정청의 재량에 속하나, 이 경우에도 이는 객관적으로 타당하여야 하며 그 설정된 우선순위 결정방법이나 기준이 객관적으로 합리성을 잃은 것이라면 이에 따라 면허

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-362-016143057