메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송기욱 (한국토지주택공사) 남진 (서울시립대학교)
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第44卷 第5號
발행연도
2009.10
수록면
193 - 206 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There have been many disputes over compact city in the fields of domestic and overseas urban plan. The purpose of this paper is to find out whether compact city characteristics is efficient for transportation energy consumption or not. To testify, we examined characteristics through a theory, literature review of compact city and drew some factors. And then, we analyzed the relationship between the compact city characteristics and transportation energy consumption in the cases of 146 cities within korea, by using multiple regression analysis. Based on these methodology, we classified into some group and we grasp the pattern of transportation energy consumption in domestic city. The main results of this paper are summarized as follows; First, transportation energy consumption is spatially concentrated and imbalanced. Second, transportation energy consumption is highly related with density, mixed land-use, job housing balance, etc, which is defined compact city characteristics. And then, these are clearly affects air pollutant concentration. Finally, It implies that we can be achieve the energy efficiency and air quality improvement in transportation sector, by considering the relevance. Also, it's should be indicate a direction for domestic city development and use strategy as means for urban regeneration in the future.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 분석의 틀
Ⅳ. 실증분석
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (39)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-539-002040118