메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강남욱 (호서대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제49집
발행연도
2011.8
수록면
239 - 268 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to examine Korean learners' grammar acquisition order focusing on past tense use. For this, 240,717 words size(3,500 independent free-writing files collected for 10 years) cross-sectional learner corpus was constructed. After refining the morphological past tense markers of Korean, corpus were integrated by level unit from beginning-high(2級) to intermediate-low(3級).
As a result of frequency analysis and percentage of token used, this research suggested the acquisition order of Korean past tense as follows: {-eoss-} > {-(eu)n} > {-eosseul1} > {-deo-} > {-eossdeon} > {-eossdeo-} > {-deon} > {-eosseul2} > {-eosseoss-}.
Comparing to L1 learners' acquisition order of past tense, this order is sufficiently valid except for some resonable discordances. This result can afford not only strong grounds of Korean L2 study but also useful advices of pedagogical organizing in teaching Korean tense effectively.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의 및 제언
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-710-000675376