본 연구의 목적은 엘리트 사격선수의 자기관리행동과 심리기술이 집중력에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 이러한 연구목적을 달성 하기 위하여, 고등부, 대학부, 일반부 선수들을 대상으로 자료를 수집하였다. 총 336명의 자료가 분석에 활용되었으며, 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis; CFA)과 내적일관성검사, 일원다변량분산분석(one-way MANOVA), t-test, 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이와 같은 연구과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 자기관리와 심리기술수준은 성별에 따른 뚜렷한 차이를 보이지 않았다. 자기관리와 심리기술, 집중력 수준에서 전반적으로는 남자가 높은 점수를 보이고 있으나 성별에 따른 큰 차이는 발견되지 않았다. 둘째, 자기관리와 심리기술, 집중력 수준은 경력이 증가할수록 높아진다. 경력이 증가할 수록 자기관리와 심리기술 집중력 수준은 점차 증가한다는 선행연구(이은경, 2010; 이진택, 김재원, 2009)의 결과와 일치한다. 셋째, 우수선수의 자기관리행동과 심리기술, 집중력수준은 비우수 선수에 비해 뛰어났다. 우수선수와 비우수선수는 자기관리와 심리기술, 집중력의 모든 요인에서 차이를 보였다. 일반적으로 우수선수는 자기관리행동과 심리기술에서 우수한 결과를 보인다고 알려져 있다. 넷째, 자기관리는 심리기술에 심리기술은 집중력에 영향을 미친다. 자기관리 행동은 운동선수의 집중력에 직접적인 영향을 미치지 못하였으며, 심리기술은 운동선수의 집중력에 결정적 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 자신감, 목표설정, 심상, 불안조절, 집중력(기술), 의지력 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study was to examine the effects of self-management and psychological skills on concentration among elite shooting athletes. In order to achieve this research purpose, 336 elite shooting athletes responded on spell out the measures. The data were analyzed with confirmatory factor analysis, internal validity test, t-test, and multiple regression analysis. The results of this research were as follows; First, there was no significant difference in self-management and psychological skills according to gender. However, male athletes had higher levels of self-management, psychological skills, and concentration than female athletes. Second, it showed that the levels of self-management, psychological skills, and concentration got higher, as career got higher. This result showed the similarity with the result of previous research(Lee, 2010; Lee & Kim, 2009). Third, the levels of self-management, psychological skills, and concentration in elite athletes were higher than those of non-elite athletes. There were differences in self-management, psychological skills, and concentration between elite and non-elite athletes. Fourth, self-management influenced on psychological skills and psychological skills effected on concentration. Specifically, self-management influenced on psychological skills indirectly and psychological skills effected on concentration critically with the order of confidence, goal-setting, imagery, anxiety control, concentration, and will power.