마당을 나온 암탉이 개봉 한 달여 만에 관객 수 200만을 돌파하면서 국산 극장용 장편애니메이션으로는 이례적인 성적을 거두었다. 이와 같은 성적은 우리나라 극장상영 애니메이션 흥행성적의 10위에 해당하는 성적이다. 본 연구자는 국내 애니메이션 제작자들이 어려운 애니메이션 제작 환경에서 꾸준히 작품 제작을 시도했지만 흥행 성적이 좋지 않았던 종래의 작품들과 <마당을 나온 암탉>이 어떠한 차별점이 있는지 분석해 볼 필요가 있다고 판단하였다. 본 작품의 흥행 요인을 분석함으로써 앞으로 제작되는 극장용 애니메이션 역시 높은 흥행성과를 갖게 하고, 활발한 제작과 투자 환경 조성에 도움이 되고자 하는 생각에서다. 극장용 장편 애니메이션은 극장에서 실사 영화들과 함께 경쟁해야 하므로 분석의 기준은 애니메이션에 국한되지 않은 영화 흥행 요인 분석을 기준으로 삼았다. 분석 결과 기획의 중요성과 필요성을 재차 확인하였다. 한국 영화의 부흥 시점은 기획 영화의 출발 시점과 같다. 부진한 관람 선호도를 보이던 애니메이션 장르에서 <마당을 나온 암탉>이 성공한 것도 이와 견주어 다르지 않았다. 우리나라 애니메이션 수요 시장의 현황을 파악하고, 관람 타깃을 정확히 분석하여 제작 기획 단계에서부터 이를 염두에 두고 제작에 임한 것이 흥행의 결과를 낳았다. 수많은 영화 작품을 통해 검증된 기획력을 가지고 있는 명필름이 기획과 시나리오, 홍보와 편집 등을 담당하고, 애니메이션 제작은 애니메이션 제작 기술을 가진 오돌또기가 전담함으로써 각 분야의 전문가가 모여 매체에 적합한 변환이 이루어진 결과다. 다년간 흥행 영화를 제작해 오던 명필름은 우리나라 애니메이션 산업 환경의 특이점을 분석하고, 관람 타깃을 ‘아동’이 아닌 ‘아이를 둔 부모’에게 두고, 공신력 있는 원작을 시나리오로 선택함으로써 타깃관람 선호에 정확히 부응하였다. 애니메이션 제작을 맡은 오돌또기는 상업적인 캐릭터를 디자인하면서도 2D적인 서정적인 감성을 적절히 살리고, 선 녹음제작방식을 채택함으로써 애니메이션 캐릭터의 행동연기를 자연스럽게 하여 캐릭터를 더 부각시키는 결과를 가능하게 하였다고 분석하였다. 이러한 결론 도출의 의의는 기획 애니메이션 제작의 필요성을 도출하였다는 데 있다. 특히 앞으로 제작될 극장용 장편 애니메이션 제작에 도움이 될 것이다. 연구의 제한점으로, 차후 설문조사를 통한 <마당을 나온 암탉>의 구체적인 수용자 선호 요인 연구와 함께 제작사 및 기획사의 제작 시스템 연구가 동반되어야 할 것이다.
On September 4th, 2011, <Leafie, A Hen into the Wild> drew over two million moviegoers in a month, that was exceptionally a box-office success as a domestic feature-length film. This mark ranks currently 10th place in the box-office in Korea. This study takes a focus that lots of animation producers never give up trying to work even though a poor production condition, but they couldn’t be well in a box-office hit. On the other hand, <Leafie, A Hen into the Wild> is exceptional so it is needed to be analysed which is different. The feature-length films must compete against other kinds of films in the movie theaters. Therefore, The standard of analysis of main factor of the box-office hit is not in the base of the limited category of animation, but is set up in all films. The importance and necessity of analysis, result and design have been confirmed over and again. The time of revival in Korean films correspond with that of the beginning of designed film as <Leafie, A Hen into the Wild> is well in the box-office hit on the background of weak preference in animation. Elements of success are related to search the current condition of the demand market in Korean animation and analyse the target on visitors accurately, and then produce with this in mind. The Myung film which has been designed successfully in many works, that was responsible for design, scripts, public relation and editing. Moreover, Odolddogi which has own know-how in animation production, that was responsible for making. The Myung film which has been making box-office films for many years, analysed the singular point of the industrial environment in Korean animation and focused on children’s parents instead of them for the target of movie visitors. Also, the Myung film selected scripts which had public confidence, so it resulted successfully. Odolddogi was responsible for making. The Myung film which has been making box-office films for many years, that analysed the singular point of the industrial environment in Korean animation and focused on children’s parents instead of them for the target of movie visitors. Also, The Myung film selected scripts which had public confidence, so it resulted successfully. Odolddogi which was responsible for making, that had proper choices of directors, character of actors. The meaning of this thesis is to draw the necessity of production of designed animation. Specially, This result can help the production of feature-length films henceforward. Supplementarily, the study on not only the element of preference of concrete visitors through the surveys about <Leafie, A Hen into the Wild>, but also the system of productions and agencies will have to be added.