스마트폰의 보급이 확산되면서 국내 스마트폰 뱅킹의 도입이 본격적으로 시작되었으며, 기존의 인터넷 뱅킹이나 VM뱅킹과는 달리 아직 어플리케이션을 활용한 금융 컨텐츠의 제공이나 조회서비스 제공 등에 대한 다양한 어려움들이 존재하지만 발전 가능성이 큰 분야이기에 스마트폰 뱅킹의 사용의도를 연구하려고 한다. 본 연구의 목적을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 스마트폰 뱅킹에 대한 지각된 위험을 경제적 위험, 기능적 위험, 심리적 위험, 보안적 위험으로 분류하여 살펴본다. 둘째, 스마트폰 뱅킹에 대한 지각된 가치를 경제적 가치, 기능적 가치, 심리적 가치로 살펴본다. 셋째, 스마트폰 뱅킹의 지각된 위험과 지각된 가치가 신뢰와 의도에 미치는 영향력을 분석한다. 마지막으로, 신뢰와 의도와의 관계를 살펴보고, 신뢰의 매개효과를 검정한다. 본 연구목적을 달성하기 위하여 설문조사를 수행하였으며, 253부의 설문지를 회수하였고, AMOS 7.0과 SPSS 15.0을 활용하여 분석을 수행하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 경제적 위험, 기능적 위험, 심리적 위험, 보안적 위험과 같은 스마트폰 뱅킹의 지각된 위험은 신뢰와 의도에 부정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 경제적 가치, 기능적 가치, 심리적 가치와 같은 스마트폰 뱅킹의 지각된 가치는 신뢰와 의도에 긍정적인 영향력을 가졌다. 셋째, 스마트폰 뱅킹의 신뢰는 의도에 긍정적인 영향력을 가졌고, 신뢰는 매개효과가 있음이 증명되었다. 본 연구는 스마트폰 뱅킹에 관심을 가지고 있는 은행들에게 다양한 정보를 제공할 수 있을 것이다.
It started the introduction of international smart phone banking when smart phone banking spreaded. Unlike internet and VM banking, smart phone banking has much difficulty when banks gave customers banking contents and searching services based on applications. We study users’ use intention of smart phone banking because of the field having growth potential. The purposes of this study are as follows. First, this study is to examine perceived risk of smart phone banking which is composed of economic risk, function risk, psychology risk, and security risk. Second, this paper investigates perceived value of smart phone banking which is comprised of economic value, function value, and psychology risk. Third, we analyze whether perceived risk and value of smart phone banking have an effects on the trust and use intention. Finally, we examine the relationship between trust and intention, and mediating effect of trust. We collected 253 questionnaires, and used AMOS 7.0 and SPSS 15.0 to analyze data. The results shows that perceived risk like economic risk, function risk, psychology risk, and security risk had a negative effect on the trust and use intention. In addition, perceived value like economic value, function value, and psychology value had a positive effect on the trust and use intention. Finally, trust of smart phone banking had a positive influence on the use intention, and showed the mediating effect of trust. This study can provide various information for banks which are interested in smart phone banking.