글로벌한 경영환경 가운데 기업들은 생존을 위해 해외진출을 선택하고 있다. 특히 벤처기업의 경우 국내시장의 협소함을 이유로 해외진출을 기본적인 전략으로 하고 있다. 특히 우리나라와 지리적으로 경제적으로 매우 밀접한 관계에 있는 중국시장에 대한 진출기업의 증대되고 있고 이러한 기업들의 진출의 성공을 좌우하는 지식의 존재에 대해서 연구하였다. 중국시장진출기업의 경우 여러 지식가운데 국제화지식과 비즈니스지식이 필요함을 확인하였고 이는 중국시장의 시장특성과 요구사항이 명확하지 않아 다양한 비즈니스 지식이 해외진출의 성공을 좌우하는 요소가 된 것을 볼 수 있었다.
The purpose of this study is companies get into overseas market so as to survive in the global business environment. The venture companies consider expanding to abroad as a basic strategy due to the limited domestic market. This study and research is for the information to determine the success of these companies try to enter into the chinese market with geographically and economically close relation to our nation. It is required for the companies expanding to a chinese market to know the internationalized knowledge and business knowledge of diverse information. Because the character and requirement of the chinese market is not clear, it presents that various business information is the key for success of expanding abroad.