본 연구는 최근 차량 Instrument Panel 에서 사용자가 받아들여야 하는 정보의 양 증가에 따른 사용자의 혼란을 감소시키기 위해 주행 중 차량 Instrument Panel 조작 방식으로 적절한 Interface 를 제시하고 실험 및 설문조사를 통해 검증하는 데 주목적이 있다. 본 연구의 실험에서는 주행 중 Visual Interface 와 Auditory Interface 를 중심으로 운전자의 퍼포먼스 및 정확도와 설문을 통한 운전자의 만족도를 측정하였다. 본 연구에서 시행 된 연구 결과는 다음과 같다. 퍼포먼스는 Auditory Interface 에서 더 높게 나타났으며, 정확도는 Visual 및 Auditory Interface 두 Interface 사이에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 설문조사 결과 Visual Interface 실험의 난이도와 만족도 사이에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나, Auditory Interface 실험의 난이도와 만족도 사이에는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 차량 Instrument Panel Interface 에 대해 퍼포먼스 및 정확도를 중심으로 접근함으로써 차량 Instrument Panel Interface 의 개발자들에게 이론적, 실무적 근거를 마련하여 준다.
This study aimed at suggesting adequate interface for automobile instrument panel and validates the result through experiments and survey. To help drivers with their confusion caused by increased information of instrument panel, this study analyzed the effect of visual interface and auditory interface on driver’s performance and accuracy. The result of experiments showed that performance and accuracy are higher on auditory interface experiment than visual interface experiment. We also conducted a survey in order to measure driver’s satisfaction on each interface. The result of the survey showed that there existed strong significant difference between level of difficulty and driver’s satisfaction on visual interface experiment but not on auditory interface experiment. The result of this study provides both theoretical and empirical evidence to automobile instrument panel interface designers.