메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강혜경 (열린사이버대학교)
저널정보
한국언어학회 언어 언어 제34권 제4호
발행연도
2009.12
수록면
789 - 810 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper investigates the relationship between bi-/multi-lingual abilities and the human brain, comparing the behavioral results of previous experiments in language acquisition with those of recent ongoing brain studies. For discussion, previous researches about the influence of bilingualism on children"s intelligence are reviewed, and recent studies concerning brain imaging through ERP, fMRI, MEG, etc. are introduced. Then, Fodor (1983)"s modules and Smith (2003)"s quasi-modules which were assumed to explain human cognitive abilities are examined, and further the validity of the critical period hypothesis is discussed. Based on the assumption, it analyzes Flynn (2009)"s argument which the multilingual brain is the natural state of the human brain. It is argued that the human capacity for language can be assumed to accommodate multiple languages when exposed to the languages before the critical period, and that multiple languages are represented in the brain much in the same way as single language is. Finally, it emphasizes that the study of human language and brain has to be activated in the field of neurolinguistics to investigate the correlation between the unique human capacities.

목차

1. 서론
2. 이중 언어사용 두뇌가 단일 언어사용 두뇌보다 지능 면에서 우월한가?
3. 이중/다 언어사용 두뇌에 관한 영상 연구
4. 인간의 보편적인 특성으로써의 두뇌/마음의 능력
5. 인간의 보편적인 특성으로써의 언어 능력
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (33)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-700-003097536