이 논문은 이육사의 대표시를 통해서 자유시의 형성원리가 리듬에 있음을 예증하려는 목적으로 작성되었다. 정형시가 내용화된 형식의 토대 위에서 지어진다면, 자유시는 개별적인 내용을 개별적인 형식 위에서 구축하는 시다. 다른 자유시와 마찬가지로 이육사의 대표시 다섯 편 역시 형식=내용의 동력을 리듬에서 구하고 있다. 이육사의 시는 현재의 고난과 시련, 미래의 소망을 대립축으로 설정하고, 고난을 극복하고 미래를 앞당기려는 숭고한 결의를 다지는 주체를 등장시키고 있는데, 이런 주제적 측면이 개별 시편의 소리-뜻에서 반영된다. ?절정?에서의 “강철로 된 무지개”, ?청포도?에서의 “청포도”와 “청포”, ?광야?에서의 “광야”와 “광음” “매화”와 “백마”, “초인”, ?교목?에서의 “뉘우침”, ?꽃?에서의 “비”와 “피지”와 “제비”와 “나비” 등이 이런 소리-뜻의 중심이다. 이를 토대로 이육사의 시에서도 리듬충동이 시를 구성하는 의미=소리의 일원론적 토대가 됨을 확인할 수 있었다.
This paper analyzes and examines for the purpose of exemplifying the theory that the rhythm constructed the formation principle of free verse poems with Lee Yuk-sa’s poems. On the one hand fixed verse poems was written on the foundation of form in contents, but on the other, free verse poems written by the individual content built on the individual form. In like manner other free verse poems, Lee Yuk-sa’s poems has the motivation of ‘the form is equivalent to the content’ to get in a rhythm. The subject who appeared, is trying to get over hardships by setting the present trials opposite to the future hope in Lee Yuk-sa’s poems. This thematic aspects are reflected by the sound-meaning of the individual poems. For example “gangcheollo doen mujigae”(The Peak), “cheongpodo”, “cheongpo” (The Green Grape), “gwang-ya”, “gwang-eum”, “maehwa”, “baegma”(The Wild Plain), “nwiuchim”(The Tall Tree), “bi”, “piji”, “jebi”, “nabi”(The Flower).