급속도록 경제가 성장하고 있는 중국은 세계의 거대 생산 공장에서 이제는 거대 소비시장으로 정치, 경제, 사회, 문화적인 영향력이 미국발 금융위기 및 EU의 재정위기를 완화시키고 안정화하는데 주도적인 역할을 할 정도로 성장했다. 특히 ‘한류’현상과 더불어 한국의 국가, 기업, 제품의 이미지가 중국소비자의 한국 제품경쟁력에도 크게 영향을 미치고 있는 실정이다. 본 연구는 중국내 소비자들이 한국, 중국, 미국, 일본, 대만의 제품경쟁력을 가격, 디자인, 품질, 브랜드 측면에서 어떻게 인식하고 있는지를 비교분석하고자 한다. 본 연구의 목적과 기여도는 다음과 같다. 첫째, 한국과 한국제품의 이미지에 대하여 중국소비자들의 인식을 분석한다. 둘째, 한국제품에 대한 구매의사를 조사하여 지역별로 차이가 있는지를 파악한다. 셋째, 한국, 중국, 미국, 일본, 대만 제품경쟁력을 비교분석함으로써 한국제품의 강점과 약점을 파악하고 그에 따른 전략적 방안과 국제마케팅적 시사점을 도출한다. 연구결과, 첫째, 각 국가의 제품별로 브랜드, 가격, 품질, 디자인에 대한 경쟁력의 차이가 존재하는 것을 알 수 있었다. 둘째, 지역에 따른 제품이미지의 인지도의 차이분석겨로가, 북경과 상해 소비자의 인식 차이는 크게 나타나지 않았다. 그러나 지역에 따른 한국이미지의 인지도의 차이분석결과, 한국이미지2(문화수준)는 북경이 상해 평균보다 유의하게 높게 나타났다. 또한 한국이미지4(과학기술발달)는 상해가 북경 평균보다 유의하게 높게 나타났다. 추가분석으로 구매경험이 있는 소비자가 제품이미지와 한국이미지 높게 평가하는 것으로 나타났다. 북경은 백화점과 할인점 유통방식에 따른 제품이미지의 인지도 차이가 유의하게 보이지 않았다. 그러나 한국이미지에 대한 인식은 유통방식에 따라 차이는 약간 존재하였다.
Along with “Korean Wave” phenomenon, Korea’s country, corporate and product image are also affecting Chinese consumers" perception on Korean product competit iveness. In this study, comparative analysis of how Chinese consumers perceive product competitiveness of South Korea, China, USA, Japan and Taiwan in terms of price, design, quality and brand was performed. The purpose and contribution of this study are as follows. First, Chinese consumers" perception on image of Korea and its products was analyzed. Second, regional differences in purchase intention for Korean products was analyzed. Third, by identifying and comparing the product competitiveness of products of these countries, strength and weakness of Korean products were identified which can be used to derive implications and strategic measures for international marketing. Findings are as follows. First, there were significant differences in the brand, price, quality and design competitiveness among countries for their products. Second, analysis on regional difference in product image perception showed that there were no significant differences between consumers in Beijing and Shanghai. However, analysis on regional difference in perception of Korea image showed that Beijing had signifi cantly higher Korea image2(cultural level) than Shanghai. Shanghai had significantly higher Korea image4(scientific technology development) than Beijing. In addi tion, prior purchase experience in Korean products led to higher appreciation of Korea image and its products. Consumers in Beijing had no significant differences in perception of Korean product image whether they shop in department stores or discount stores but there were some differences in perception of Korea image depending on the store of purchase.