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논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
김인숙 (한국소비자원)
저널정보
한국소비자원 정책연구보고서 [정책연구 14-01] 모바일 전자상거래와 소비자보호
발행연도
2014.9
수록면
1 - 110 (110page)

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As the Internet environment rapidly metamorphosed from PC-based to Mobile, mobile device (cell phone) users" main purpose of using Internet through their devices are changed from searching information through Internet to mobile commerce(m-commerce). Mobile commerce market continues to be a growing industry. According to recent report “The utilization of mobile shopping” by DMC media(2013), 66.7% of cell phone users have experienced mobile shopping.
Fair Trade Commission Republic of Korea have charged a fine to the mobile shopping mall in December 2012, which provided misleading special price offers to their customers which were not really on a sale price compared to the Internet shopping. Specific offenses are as in the following: misleading consumers to false advertisement, violating business responsibility for keeping records for their labelling and advertising, and violating their responsibility to informed consumer for disclosure on their information as a mail order business.
Due to the nature of the mobile commerce (providing insufficient information to the consumer and prevalence of impulsive purchase in the market), persistent efforts from business, consumer and regulators would be required to establish a healthy mobile market. In this study, an effective counterplan for mobile commerce and protection of consumer will be proposed, to stimulate culture of obeying in Electronic commercial law and to emphasize consumer"s protection in this fast-growing mobile commerce market.

목차

[표지]
[머리말]
[차례]
표차례
그림차례
[요약]
[제1장 서론]
제1절 연구의 배경과 목적
제2절 연구의 범위와 방법
[제2장 모바일 전자상거래 시장과 법제]
제1절 모바일 전자상거래의 의의
제2절 모바일 전자상거래 시장 현황
제3절 모바일 전자상거래의 법제
[제3장 모바일 전자상거래 소비자 이용실태 조사]
제1절 조사의 개요
제2절 조사결과의 분석
제3절 조사결과의 함의
[제4장 요약 및 정책건의]
제1절 요약 및 결론
제2절 정책건의
[참고문헌]
[Executive Summary]
[부록]

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