본 연구는 고등학교 체육수업에서 신체상, 신체능력, 괴롭힘과의 관계를 알아보는 것이 목적이다. 연구대상은 D광역시 소재6개 고등학교의 총 960명을 대상으로 하였다. 측정도구는 학생들의 일반적 특성 3문항, 신체상 윤관선 그림 평가 척도, 신체 능력 6문항, 그리고 괴롭힘 11문항으로 구성하였다. 학생들은 자기평가 기입법으로 설문 내용에 응답하도록 한 후 바로 회수하였다. 자료 분석 방법으로는 독립 t-검정, 일원변량 분산분석, 상관관계 및 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 성별에 따른 괴롭힘의 차이를 살펴본 결과 성별에 따른 괴롭힘에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 신체상에 따른 괴롭힘의 차이를 살펴본 결과 신체만족, 신체불만족에 괴롭힘이 통계적으로 유의한 차이가 발견되었다. 셋째, 신체 능력에 따른 괴롭힘의 차이를 살펴본 결과 신체능력, 남학생의 신체능력, 여학생의 신체능력에서 괴롭힘이 통계적으로 유의한 차이가 발견되었다. 넷째, 괴롭힘과 신체능력, 신체상과의 관계를 알아본 결과 괴롭힘의 유형 중 언어적 괴롭힘과 관계 있는 것으로 발견되었다.
The purpose of this study were to investigate relationships among body image, physcial competence, and bullying in high school physical education. The participants consisted of 960 students from six different high schools in D metropolitan city. The instruments consisted of 3 background information items, 11 bullying items, 6 physical competence items, and body image using figure drawings of body shape. Cronbach`s Alpha, independent t-test, one-way ANOVA, and correlation techniques were used for data analysis. The results are as follows. First, there were no statistically significant differences among males and females in being abused physically, verbally, and indirectly abuse. Second, there were significant differences in being abused by other students depending on victims` satisfaction with their bodies. Those who were dissatisfied with their bodies were found to be more likely to be verbally abused (t=-3.243, p<.05), and indirectly abused (t=-3.012, p<.05). Third, there were significant differences of being abused depending on victims` bodily abilities. Those who were low in bodily ability were more likely to be abused verbally (F=16.809, p<.05), or indirectly (F=3.735, p<.05) than those who were middle or high in their bodily abilities. It was also found that there is positive (+) relationship between collective abuse and satisfaction with bodies, and that there is negative (-) relationship between collective abuse and bodily ability.