본 연구의 목적은 4대강 자전거 길의 방문수요 결정요인을 추정하고자 수행되었다. 최근 1년간 ‘한강종주자전거길’을 방문경험이 있는 이용객을 대상으로 하였기 때문에 방문횟수는 ‘0’에서 절단되는 비음정수인 가산자료로 표현되어 이를 적절히 수용할 수 있는 모형으로써 절단된 포아송 및 음이항모형을 설정하였다. 또한 가산자료의 과산포문제를 해결할 수 있는 모형으로 절단된 음이항모형을 적용하여 수요의 결정요인을 분석하였다. 요인화 결과, 자전거길 선택속성은 상태요인, 내부구성환경요인, 편의시설요인, 외부구성환경요인, 접근용이성요인의 5가지 요인으로 정리될 수 있었다. 자전거 길의 상태요인(5% 유의수준)과 편의시설요인(1% 유의수준), 외구구성환경요인(5% 유의수준)에 대한 응답자의 중요도가 높을수록 4대강 자전거길 방문수요에 정(正)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 자전거 길의 내부구성환경요인(1% 유의수준)과 접근용이성요인(1% 유의수준)에 대한 중요도는 높을수록부(負)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 인구통계학적 특징으로는 소득이 높을수록, 남성일수록, 연령대가 높을수록 4대강 자전거길 방문수요에 정(正)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 연령이 높고 소득이 높은 남성일수록 4대강 자전거 길을 빈번하게 방문한다고 해석될 수 있다. 자전거 길을 방문하는 이용객들을 대상으로 이들의 4대강 자전거길 방문수요를 분석하고 예측하여 시사점과 한계점에 대한 논의를 수행하였다. 또한 조성된 자원인 자전거 길에 대한 유지 및 개선과 더불어 활성화정책을 수립하는데 정보를 제공할 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to estimate the determinants of visit demand for the 4 major river bike ways. Asthe survey was intended for users who had recently been to the Han River bike way during the past year, truncated poisson and negative binominal poisson model were applied to zero-truncated count data with the purpose of reflecting non-negative integers and solving the over-dispersion problem. As a result of exploratory factor analysis, selection attributes of the bike way were divided into five dimensions such as road condition, internal spacecom position, convenience facility, external space composition, and easy accessibility. Road condition and externals pace composition had positive impacts on visit demand at 5% significance level, and a positive influence was indicated for convenience facility with an 1% significance level. Moreover, internal space composition and easy accessibility had significant negative influence on visit demand at 1% significance level. In case of demographic characteristics, men in the older age group, who also belonged to a high income level, visited the 4 river bike ways more often than their couterparts. In conclusion, recommendations and limitations of analyses and forecasts aboutvisit demand were discussed; overall it is expected to provide useful information in terms of the activation guideline of the bike way.