본 연구는 오늘날 한국의 주요 시장으로 부상하고 있는 중국 잠재관광객을 상대하여 한류 호감도 및 한국 국가 미지가 중국인 잠재관광객들의 한국방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하기 위해, 개인의 의사결정과정을 다룬 Aizen(1991)의 계획된 행동이론(TPB)을 이용하여 그 영향관계를 규명하였다. 구는 설문지를 중국인을 대상으로 521명의 유효 표본을 회수하였다. 수집된 데이터를 SPSS21.0 및 AMOS18.0 계 프로그램을 활용하여 분석하였다. 구체적인 검증결과는 다음과 같다. 선 한류 호감도는 국가이미지에 유의한 영향을 미치는 것이 입증되었다. 다음 태도, 주관적 규범, 지각된 행위통제, 한류 호감도 및 국가이미지는 모두 유의수준 p<.05에서 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것이 입증되었다. 따라서 본 연구에서 제기한 가설은 모두 채택되었다. 그리고 한류 호감도, 태도, 지각된 행위통제, 국가이미지, 관적 규범의 순으로 방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구의 결과는 중국인들에게 한국방문의 경우 비교적 관광활동 중 고가에 해당하는 상품이고 개인의 통제력을 벗어나는 관광 상품이기 때문에 한국방문 행동 연구에 있어 계획된 행동이론을 토대로 한국방문 예측을 하는 이 더욱 효율성이 있다는 것을 증명되었다. 또한 한류 호감도 및 국가이미지는 중국인의 한국방문 행동을 예측하는데 매우 유효한 변수임을 알 수 있다.
n recent years there is a general agreement that the growth of China economy is leading to a rapid increase in ernational travel from a burgeoning middle class. Considering the importance of the Chinese market for South orea`s tourism industry, it is necessary for the tourism marketers to understand how and why the Chinese people hoose South Korea as a travel destination based on behavioral science. So, some effective marketing plans can be dded for the inbound market expansion. he purpose of this study is to examine the behavioral intention of Chinese potential tourists by applying the heory of Planned Behavior, including the additional variable of Korean Wave likability and Country Image. To this nd, an online survey is conducted with 521 Chinese. The data were analyzed by using SPSS21.0 and AMOS18.0 tatistical analysis program. he detailed results are as follows. First, Korean Wave likability has a significant positive effect on Country mage. Secondly, all independent variables have significant positive effects on behavioral intention according to orean Wave likability, attitude, perceived behavioral control, Country Image, subjective norm order. Thus, it proved hat it is efficient to predict Chinese tourists intentions to visit Korea based on the theory of planned behavior. Also he degree of Korean Wave likablility and Country Image could be very effective variables in predicting the behavior f Chinese visiting Korea.