문헌고찰에 의하면 국제수준의 엑스포/박람회에 참여하는 자원봉사의 동기, 교육·훈련, 인정·보상에 대한 측정과 이들 선행요인이 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구가 미미하다고 보고되고 있다. 따라서 본 연구는 자원봉사자의 행동의도와 선행요인 간의 영향관계를 분석하는데 목적을 두었다. 이를 위해 ‘2013오송화장품·뷰티세계박람회’에 참여한 자원봉사자 중 총 150명의 표본을 조사해 분석하였다. 먼저 주성분 요인분석을 통해 다섯 개의 참여동기(박람회 관여, 자아/자존감, 사회적 교류, 도전/변화, 경력개발), 두 개의 교육·훈련(교육운영, 교육·훈련내용), 그리고 세 개의 인정·보상(경제/관리적, 심리적, 공식적)에 대한 요인을 규명하였다. 특히 자원봉사자의 참여동기는 자기지향적인 이기적인 요인(자아/자존감, 사회적 교류, 도전/변화, 경력개발)들이 주를 이루고 있는 가운데, 박람회 관여와 같은 이타적 요인이 혼재되어 나타나는 것으로 밝혀졌다. 이어서 다중회귀분석을 통해 선행요인인 박람회관여, 자아/자존감, 사회적 교류, 그리고 교육운영이 자원봉사자의 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 비록 선행요인들이 자원봉사활동에 중요한 요소들로 규명되고 있지만, 특정 요인들만이 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타나 일부의 연구가설만 지지될 수 있었다. 본 연구는 이러한 연구결과를 토대로 효과적인 자원봉사 관리를 위한 실질적 함의와 향후 연구방향을 제공하였다.
A literature review reveals that there is little research conducted on the measurement of volunteer motivation, education/training, recognition/reward, and their effect on behavioral intentions in the world-class exposition. Therefore, the purpose of this study was to analyze the relationships between antecedent factors and behavioral intentions of volunteers. In an effort to do this, a total of 150 samples who participated in ‘Cosmetics & Beauty Expo, Osong Korea 2013’ were collected and analyzed. A principal component factor analysis was first conducted to explore five motivations (i.e. expo involvement, self-esteem, social interaction, challenge/change, and career development), two education/training factors (i.e. educational operation and educational/training contents), and three recognition/reward factors (i.e. economic/management, psychology, and official). In particular, it is important to note that only expo involvement was the factor that explains altruistic motive, while other factors including self-esteem, social interaction, challenge/change, and career development were identified as self-oriented based egoistic motives. A multiple regression analysis was then employed to investigate that behavioral intentions of volunteers were positively influenced by expo involvement, self-esteem, social interaction, and educational operation. Results indicated that although antecedent factors were identified as important dimensions for volunteering, only specific factors significantly influence behavioral intentions, which partly supported the hypothesized relationships. Based on these results, this study provided practical implications and future research directions for effective volunteer management.