이 글은 제7차 교육과정의 개정안인 2007, 2009, 2011 개정 교육과정에서 ‘문법’ 과목의 내용을 검토하는 것이 목적이다. 선택과목 면에서 보면, 2007 개정에서는 ‘화법, 독서, 작문, 문법, 문학, 매체 언어’를 설정했는데, 이것이 지나치게 세분화되었고, 균형있는 학습을 저해한다는 지적으로 2009 개정에서는 ‘국어, 화법과 작문ⅠⅡ, 독서와 문법ⅠⅡ, 문학ⅠⅡ’ 등의 7개 선택과목으로 통합하였다. 2011 개정에서는 다시 ‘국어Ⅰ, 국어 Ⅱ, 화법과 작문, 독서와 문법, 문학, 고전’ 등 6개의 선택 과목을 배치하였다. ‘문법’ 영역의 내용 체계 면에서 보면 7차 교육과정에서는 ‘국어의 본질, 국어의 이해와 탐구, 국어에 대한 태도, 그리고 국어의 규범과 적용’ 등의 4개 영역으로 나누어 교육내용을 편성했다는데, 2007, 2009 개정 교육과정에서는 ‘음운, 단어, 문장, 담화나 글’과 같은 국어사용의 실제를 우선시하고 맥락을 신설했는데, 2011 개정에서는 "지식, 탐구와 적용, 태도"로 나누었으며, ‘맥락’ 범주는 삭제했다. 제7차 교육과정까지에서 2007, 2009, 2011 개정 교육과정기로 올수록 ‘문법’ 과목은 내용이 더욱 축소되었다.
Specifically reflected in the seventh curriculum revision, 2007"th, 2009"th and 2011"th this article dealt with the 7th revision of curriculum Korean on the 〈Grammar〉 focusing on the contents. On the selective subject, the 2007"th curriculum has `speech, reading, composition, grammar, literature and media language". However in the 2009"th curriculum indicating these subjectes to subdivide too detail and balance to hinder the balance of Korean Language Education, it has `Korean Language", "speech and compositionⅠⅡ", "Reading and grammarⅠⅡ", and "LiteratureⅠⅡ" integrated with the selective subject. Recently in the 2011"th curriculum, it has `Korean language ⅠⅡ", "Speech and composition", "Reading and grammar", and "Literature" arranged the selective subjects. On the contents system, the seventh curriculum revision was composed by the part of "Essence of Korean language, Knowing Korean language, Attitude of Korean and Norms of Korean. However from the 2007"th to the 2009"th revision, has treated importantly using of Korean language like this `phonology, word, sentence and conversation with the writing". Lastly, in the 2011"th revision it has divided from "knowing, exploring and applying, and attitude".