본 연구는 조선시대 후기의 대표화가인 김홍도와 신윤복의 작품에서 발견되는 이미지들을 활용하여 텍스타일 프린트 디자인 및 패션디자인을 개발하는 과정에 대하여 연구하고자 한다. 연구의 방법과 범위, 그 내용으로는 첫째, 조선시대후기 한국회화의 대가인 김홍도와 신윤복의 작품들중 텍스타일 프린트 디자인의 모티브로 사용하게 될 작품들을 선정하여 연구 분석한다. 둘째, 김홍도와 신윤복의 작품을 바탕으로 텍스타일 디자인 프린트 모티브를 선정하고 프린트 디자인을 개발한다. 셋째, 개발된 텍스타일 프린트 디자인을 패션디자인 분야에 적용하고 실제 의상으로 제작하여 상품화 가능성을 검토한다. 넷째, 디지털 방식의 텍스타일 프린트 디자인과 패션디자인 개발을 위해 현재 실무에서 사용되는 대표적인 그래픽 프로그램인 Adobe Photoshop CC와 Adobe Illustrator CC를 활용한다. 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 조선시대 후기의 대표화가인 김홍도와 신윤복의 대표 작품들을 연구 분석함으로써 독창적인 텍스타일 프린트 디자인을 위한 아이디어와 영감을 얻을 수 있었다. 둘째, Adobe Photoshop CC의 ‘Crop Tool’을 사용하여 모티브로 사용할 부분만 남기고 그림의 나머지 부분은 제거하였다. 김홍도의 ‘송하맹호도’에서는 호랑이 몸체의 호피 무늬, ‘씨름’과 ‘무동’에서는 그림의 주인공인 씨름꾼과 무동의 이미지를, ‘고기잡이’에서는 대나무와 엄나무로 만들어 갯벌에 꽂혀 있는 어살의 이미지를, 그리고 ‘나룻배’에서는 위쪽에 위치한 배 한 척을 텍스타일 프린트 디자인의 모티브로 선정하였다. 신윤복의 ‘단오풍정’에서는 그네 타는 여인의 이미지를, ‘미인도’에서는 미인도 전체를 모티브로 선정하였다. 셋째, Adobe Illustrator CC의 ‘Image Trace’ 기능을 활용하여 선정된 모티브 이미지를 vector화 시켰으며 ‘Recolor Artwork’ 기능을 활용하여 텍스타일 프린트 디자인을 위한 다양한 컬러코디네이션과 컬러 조합을 효과적으로 만들 수 있었다. 넷째, 각각의 모티브에 대한 one-repeat를 효과적으로 완성하고 패턴으로 반복시키기 위해 Adobe Photoshop CC를 활용하여 4-way mirror repeat 와 half-drop repeat 방식의 레이아웃을 사용하였다. 다섯째, 개발된 텍스타일 프린트 디자인은 디지털 텍스타일 프린팅 방식에 의하여 울 실크 혼방 과 폴리에스터 100% 원단에 출력하였다. 개발된 원단을 사용하여 실제 의상으로 제작하기 위해 총 4 가지의 여성복 패션디자인을 개발하였다.
This article is aim to study the development of the fashion designs and textile print designs by using the paintings of Kim Hong Do and Shin Yoon Bok in the late Chosun dynasty. The research method and scope of this article are as follows. First, some of works created by the masters of Korean painting, Kim Hong Do and Shin Yoon Bok, in the late of Chosun dynasty are to be selected, studied and analyzed, to be used as the motifs for textile print designs. Second, on the basis of the works of Kim Hong do and Shin Yoon Bok, the motifs for textile print designs are to be selected and textile print designs are to be developed. Third, the developed textile print designs are to be applied to fashion designs and the possibility of commercialization is to be considered through making real garments. Last, to digitally develop textile print designs and fashion designs, Adobe Photoshop CC and Adobe Illustrator CC, the graphic programs typically used in industry, is to be used. The conclusion of this article can be provided as follows. First, through the study of paintings of Kim Hong Do and Shin Yoon Bok, idea and inspiration for textile print designs were acquired. Second, by the means of ‘Crop Tool’ of Adobe Photoshop, the part to be used as a motif was left, eliminating the rest of a painting. In the works of Kim Hong Do, the tiger pattern on the body of the tiger in ‘Songhamanghodo’, the wrestlers and the dancer of the paintings, ‘SSireum’ and ‘Mooding’, fishpound images made by bamboos and kalopanaxes of the painting, ‘Kogijapi’ and the boat located in upper left side from ‘Naroobae’ were selected as motifs. In the works of Shin Yoon Bok, the woman on the swing from ‘Danopungjung’ and the woman in ‘Miindo’ were chosen. Third, through ‘Live Trace’ function of Adobe Illustrator CC, the selected motifs were generated in vector images and by the means of ‘Recolor Artwork’ function, various color coordination and colorway could be made effectively for textile print design. Fourth, to complete effectively one-repeat for each motif and to repeat perfect patterns, 4-way mirror repeat way and half-drop repeat way were used. Last, the textile print designs were printed out on the wool silk fabric and 100% polyester fabric. Four fashion designs were developed, making real garments by using the fabric.