최근 뷰티살롱은 많은 기회와 위기를 동시에 내포하고 있으며, 현 뷰티산업 시장의 중요한 주제는 고객의 변화와 경쟁의 심화이다. 이에 본고는 이러한 두 가지 주제에 대한 중요성을 이해하고 실제 고객특성과 경쟁특성이 뷰티살롱의 경영성과에 미치는 영향과 고객 및 경쟁특성, 경영성과에 따른 비교 분석을 통해 뷰티살롱에 필요한 정보를 제공하고자 하였다. 이 연구의 자료분석은 SPSS v. 12.0 프로그램을 활용하여 분석하였고 분석기법으로 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석과 Cronbach`α계수 산출, 독립표본 T-test 및 일원변량분석을 실시하였으며, 사후검정인 Scheffe Test와 단순회귀분석을 실시하였다. 연구범위는 전라도와 충청도의 뷰티살롱 경영자를 대상으로 총 211부의 설문을, 리커트 5점 척도를 사용하여 분석하였으며, 연구의 주된 내용은 미용서비스의 개념 및 특성과 고객특성, 경쟁특성, 경영성과에 관한 선행 연구, 그리고 연구의 설계 및 고객특성, 경쟁특성, 경영성과관련 분석들로 구성되어진다. 연구결과, 고객 및 경쟁특성은 뷰티살롱의 경영성과에 영향을 미치는 중요 요인임을 확인할 수 있었으며, 이를 위해 뷰티살롱은 현 실정에 맞는 전략의 구사와 함께 지속적 성장을 위한 노력이 요구되어 진다.
The recent beauty salons involve many opportunities and crisis at the same time, and the main subjects of the present beauty industry market are the customer change and the deepening competition. Accordingly, this study was designed to furnish beauty salons with necessary information through the real effect of customer and competition characteristics on management performance of beauty salon and the comparative analysis according to customer and competition characteristics, and management performance by understanding the significance of these two subjects. The SPSS v. 12.0 statistical package program was used to analyze data. For analysis methods, a frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, calculation of Cronbach`s α coefficient, independent sample T-test, one-way ANOVA, post-hoc-Scheffe Test and simple regression analysis were carried out. A survey was carried out on beauty salon managers in Jeolla-do and Chungcheong-do to analyze total 211 questionnaires using Likert 5-point scale. The main contents of this study have the preceding studies on the concept and characteristics of beauty services, customer characteristics, competition characteristics and management performance, and the analyses related to the design of study, and customer characteristics, competition characteristics and management performance. This study showed that customer and competition characteristics are important factors that affect the management performance of beauty salon. Consequently, beauty salons have to strive for continuous growth with the use of strategy adequate for present circumstances.