정보화시대가 도래함에 따라 인터랙션을 통해 사용자에게 다양한 체험을 제공하는 환경이 가능해졌고, 이에 사용자체험이라는 개념과 논의가 다양한 공간에서 활발하게 다루어지고 있다. 오늘날 전시관에서는 단순 시각만으로 관람하는 것이 아니라 다양한 체험이 가능하도록 변화되고 있다. 특히, 주 5일제 실시로 가족단위의 어린이체험 전시관 방문객이 증가하고 있으며 이에 어린이들의 수준에 맞는 전시프로그램 및 콘텐츠에 대한 관심이 높아지고 있다. 따라서 다양한 방법 중 디지털미디어의 활용은 재미와 체험을 부여 함으로써 관람객들에게 흥미를 불러일으키는 요소로, 전시공간에서 중요한 방법 중 하나로 자리 잡고 있다. 그러므로 디지털미디어를 활용한 어린이체험 전시관은 어린이들의 인지발달 및 감성발달을 위한 효과적인 공간으로 다양한 체험과 상호작용을 하는 체험유형의 전시 방법이 부각되고 있는 실정이다. 그러나 선행되고 있는 연구를 살펴보면 어린이체험전시관의 디지털미디어를 활용한 인터랙션 특성에 대한 연구는 부족하다고 볼 수 있다. 기술이 빠르게 발전하고 있는 이 시점에 디지털미디어를 활용한 어린이체험전시관의 체험유형과 인터랙션유형의 특성에 대한 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 최근 2010년 이후 등장한 국내 어린이체험전시관을 대상으로 연구를 하였으며, 체험전시관에서의 디지털미디어를 활용한 체험유형의 특성 조작형 체험(키보드나 마우스 등의 기술조작을 통해 작품영상에 인위적인 변화를 주는 유형), 감각형 체험(시각, 후각, 촉각, 청각, 미각 등 오감을 자극하여 감성을 체험하는 유형), 반응형 체험(센서기술을 활용하여 반응을 공간을 직접 느끼도록 하는 유형), 유도형 체험(정기적 혹은 시간간격을 두고 주기적으로 변화를 통해 주변과의 상관관계를 유도하는 유형) 4가지를 선행연구 고찰을 통해 연구자가 재정리하여 연구하였으며, 연구결과 직접 감각을 자극하고 공간을 느낄 수 있는 감각형 체험과 반응형 체험이 집중되었음을 알 수 있었다. 또한 이를 체험하는 인터랙션 유형 방법으로는 기기조작과 터치, 센서가 나타났으며 연구결과 또한 직접 느낄 수 있는 기기조작, 터치 그리고 센서의 순으로 전시되고 있음을 알 수 있었다. 참여와 경험으로 변화하고 있는 이 시대에 디지털미디어를 활용한 인터랙션 특성을 제시하여 향후 건립되는 어린이체험전시관은 실질적이고 실증적인 체험전시의 연출을 고대하며 본 연구를 시작하고자 한다.
With the advent of the information age, we can have diverse hands-on programs available through interaction. There has been active discussion on the concept of user experience and the hands-on programs have been created in many different spaces. Today, diverse hands-on programs as well as visual experiences are available in exhibition centers. In particular, the audience available for children`s hands-on program centers is increasing as the five day work week schedule has been implemented, and people pay more attention to exhibition programs and content. Therefore, as the use of digital media presents a fun and hands-on experience simultaneously, it has been considered one important way to stimulate the attention of visitors. So, a children`s hands-on program center using digital media has been recognized as an effective space for the cognitive and emotional development of children which provides opportunity for diverse experiences and interaction. However, previous studies hardly dealt with interaction using digital media in a center. At this time of rapid technological development, research on types of hands-on programs at children`s experience centers using digital media and the characteristics of interaction are needed. Therefore, this study reorganized four different hands-on programs based on previous studies targeting domestic children`s hands-on program centers which have appeared since 2010: manipulative experience using digital media( making artificial changes using technical manipulation with keyboards or a mouse), sensory experiences (emotional experience by stimulating the five senses of sight, smell, touch, hearing, and taste), responsive experiences (feeling responses in a space using sensor technology), and induced experience( inducing correlations with neighbors through regular change or periodic change with an interval. As a result of this study, it was discovered that most experiences concentrated on sensory and responsive activities and with respect to the types of interaction they intended, manipulation of equipment, touch, and sensors were frequently used. In this time of participation and experience, this study suggests that future children`s hands-on program centers should understand the characteristics of interaction using digital media and provide real and practical hands-on activities.