메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유재진 (고려대학교)
저널정보
중앙대학교 일본연구소 일본연구 일본연구 제39집
발행연도
2015.8
수록면
199 - 216 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In today’s detective mystery novels, criminals do not commit murder for vengeance or money. Rather, they are too egotistical and therefore unable to feel empathy with other people. This state causes them to continuously and guiltlessly commit murder in order to fulfill their distorted desires or to gain relief. These serial killers are better known as psychopaths. This study deals with two detective mystery novels, Goodnight, Mom published in 2010 by Mi-ae Seo and I’m Sorry, Mama in 2004 by Kirino Natsuo. Both are stories that feature female serial killers.
The ways in which the mothers assert motherhood to be a myth and choose to escape from the restraint of motherhood only leads to the result that their children grow up to be serial killers. The choices they had made are deemed negative. That is, the two novels are paradoxically demanding motherhood by linking the personality development of serial killers with that to “mothers”.
In such a way, the thought that society needs to intervene in child care from I’m Sorry, Mama is not shown in Goodnight, Mom. Goodnight, Mom only distinguishes the good mother as absolutely good and the bad mother as absolutely bad. This signifies that this novel fails to escape from the predominant idea in Korean society that sanctifies and enforces motherhood.

목차

1. 들어가며
2. 사이코패스와 추리소설
3. 누가 그녀들을 괴물로 만들었는가?
4. 무엇이 엄마를 괴물로 만들었는가?
5. 나오며
參考文獻
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-830-002000692