메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박미예 (국민대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第31卷 第12號
발행연도
2015.12
수록면
121 - 130 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to understand the emergence of the site-specific art museum in the late 20th century in terms of the relations of the art museum to artworks and viewers. We consider three chronological periods: pre-20th century, early 20th century, and the post-modern era after 1960s, in which the notions of representational, transcendental, and literal/phenomenal space-times were developed, respectively. In the first two periods, the meaning of an artwork was inherently conveyed by narratives which created illusions but in the last period, the physical presence of an artwork and its temporal extension in the real were emphasized without delivering any narrative. Because the literal/phenomenal artwork focused on the viewer"s corporal experience of the artwork and its surrounding, site contexts in an art museum became important. In addition, the viewer was regarded as an individual with tactile senses and personal memories, not as a universal human being having only rational eyes.

목차

Abstract
1. 서론
2. 재현적인 시공간
3. 초월적인 시공간
4. 즉물적/현상적인 시공간
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-540-002338396