본 연구는 사회적 목표의 중요성이 제기됨에 따라 사회적 영역에서의 성취목표를 측정할 수 있는 사회적 성취목표의 타당화를 위한 목적으로 수행되었다. 사회적 성취목표의 타당화를 위해 문항을 수집하고 내용타당도를 거쳐 예비조사를 위한 23개의 예비검사 문항이 완성되었다. 중학생을 대상으로 1차에서 200명, 2차에서 302명에게 예비조사를 실시하여 문항 분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 통하여 사회적 성취목표의 3요인(사회적 숙달, 사회적 수행접근, 사회적 수행회피), 19문항이 추출되었다. 서울과 경기에서 중학교 남학생 695명, 여학생 420명, 총 1,115명을 대상으로 본조사를 실시하였다. 확인적 요인분석을 통해 사회적 성취목표의 내적타당성을 검증하였고, 사회적 성취목표의 준거관련 변인인 긍정적 대인관계, 사회적 자기효능감, 부정적 평가의 두려움과의 상관관계를 분석하여 외적타당성을 확보하였다. 또한, 사회적 성취목표 척도가 성별에 상관없이 활용될 수 있는지를 구인동등성 검증을 통해 살펴본 결과, 모든 중학생들에게 공용척도로 사용될 수 있는 검사도구임을 확인하였다.
The purpose of this study is to validate social achievement goal. To accomplish this purpose, Literature review was conducted to validate the social achievement goal scale. Using content validity, 23 items for the preliminary survey were constructed. Through examination of the item descriptive statistic and exploratory factor analysis and reliability analysis, this research was selected the 19-items which consists of three factors(social mastery, social performance-approach, social performance-avoidance) of social achievement goal. A confirmatory factor analysis result revealed that the three factor structure was the most appropriate to represent the social achievement goal structure of Korean middle school students. Also, the results of multi-group analysis indicated that factorial invariance across gender in measurement model was established. The findings of this study have some implication. First, the extension of achievement goal theory was suggested through the explanation of the social achievement goal. Second, the validation of social achievement goal scale is significant by using the construct invariance method, Third, it was suggested that various goals could be pursued in a school education.