본 연구의 목적은 u-러닝 통합 생태체험활동을 실시하여 유아의 환경 친화적 태도와 정서지능에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 부산광역시 소재 G유치원의 만 4세 유아 53명을 대상으로 하였다. 25명은 실험집단으로, 28명은 통제집단으로 구성되었으며 2013년 10월 10일부터 12월 16일까지 6개 주제의 13차시 활동이 실시되었다. 연구결과 첫째, u-러닝 통합 생태체험활동이 환경 친화적 태도에 미친 효과를 보면 사후검사 비교결과 집단 간 환경 친화적 태도에서 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, u-러닝 통합 생태체험활동이 정서지능에 미친 효과를 보면 실험집단의 정서지능이 통제집단보다 유의미하게 더 높아진 것으로 나타났다. 즉, u-러닝 통합 생태체험활동이 정서지능 향상에 의미 있는 교수-학습 활동임을 알 수 있었다. 본 연구의 결과는 u-러닝 통합 생태체험 활동을 통해 유아의 정서지능을 촉진하고 교실과 교실밖 체험학습을 연계하는 교육방법을 구안하는데 기초자료로 사용할 수 있다.
The purpose of this research is to examine the effect of u-Learning integrated ecology experience activities on young children`s environmental friendly attitudes and emotional intelligence. Participating in this study were 53 preschool children aged 4 at G kindergarten located in Busan. The experimental group consisted of 25 children (13 boys and 12 girls). The control group consisted of 28 children (12 boys and 16 girls). To measure young children`s environmental friendly attitudes, the study used CATES-PV (Children`s Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version) developed by Musser and Diamond (1999), modified and adapted by Huh Yoon-Jung (2001). To measure the emotional intelligence, we used the emotional intelligence checklist created by Salovey and Mayer (1990), modified and adapted by Lee Byung-Lae (1997). From October 10 to December 16, 2013, the experimental group underwent 13 u-Learning integrated eco experience activities involving six themes. The results showed that the experimental group`s post-test score had no significant difference than that of the control group in terms of environmental friendly attitudes (p>.05). Second, in terms of emotional intelligence, the experimental group recorded higher post-test scores than did the control group (p<.05). This suggests that young children`s emotional intelligence was positively affected by u-Learning integrated eco experience activities.