메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신혜영 (한양사이버대학교) 김지현 (한양사이버대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제25권 제5호
발행연도
2016.10
수록면
545 - 558 (14page)
DOI
10.5934/kjhe.2016.25.5.545

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to explore the differences in children"s happiness according to the type of relationships with mother, peer, and teacher. The subjects were 167 children (80 boys, 87 girls; 99 4th graders, 68 5th graders) at one private elementary school in Seoul. Test methods included the Inventory of Parent and Peer Attachment-Revised(IPPA-R; Armsden & Greenberg, 1987), Teacher-Student Relationship Scale(TSRS; Pianta, 1991), and Happiness Scale for School-aged Korean Children(HSSKC; Choi et al., 2009). The data were analyzed with descriptive statistics, cluster analysis, t-test, and one-way ANOVA using the SPSS 23.0 software program. The results showed that the clusters on the IPPA-R and the TSRS could be sorted into four categories" secure/high conflict (peer attachment low & teacher-child conflict high)", "secure/low conflict(peer attachment high & teacher-child conflict low)", and combined (peer attachment medium & teacher-child conflict low)". In addition, significant group differences were found in children"s happiness scores and related sub-domains scores except "extracurricular activities" area.

목차

Abstract
Ⅰ. 연구의 배경
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCE

참고문헌 (43)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-590-001982756