이 연구는 저출산 · 고령화 시대에 점차 증가할 것으로 예측되는 세대 간 갈등을 예방하고, 세대통합을 증진함으로써 사회통합 수준을 제고하는 데 궁극적인 목적을 두고 있다. 이를 위해 우리나라 청소년의 세대통합역량 증진을 지원하기 위한 정책영역과 정책과제를 도출하고자 하였다. 이 같은 연구목적을 효과적으로 달성하기 위해 본 연구는 선행연구 고찰, 2차 자료분석 및 국제 비교, 법령 및 정책 분석, 사례 분석, 설문조사 등 다양한 연구방법을 활용하여 연구를 수행하였다. 먼저, 세대갈등 및 세대통합에 관한 선행연구 고찰을 통해 이론적 이해를 도모하고, 연구의 기본 관점을 설정하였다. 또한 2차 자료 분석을 통해 세대문제에 대한 청소년, 중장년 및 노년 등 다양한 세대의 인식을 비교해서 살펴보고, 국제 비교를 통해 한국 사회의 세대갈등 및 세대통합의 현주소를 진단하였다. 다음으로, 세대통합 관련 법령 및 정책 분석을 통해 세대통합 관련 정책 추진의 법적 근거와 체계를 검토하고, 그간 추진된 세대통합 관련 정책의 성과와 한계를 점검하였다. 아울러, 청소년의 세대통합역량 증진과 관련된 국내 · 외 프로그램 사례 중 대표적인 사례를 선별하여 사례분석을 실시하여, 영국, 미국과 국내 사례 및 세계 여러 나라에서 공통적으로 실시되는 국제적인 세대통합활동을 검토하였다. 한편, 청소년의 세대갈등 및 세대통합에 관한 인식을 살펴보고, 세대통합역량 수준을 점검하기 위해 청소년을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 주요 조사 내용으로는 노화 및 노인에 관한 인식, 세대갈등 및 세대통합에 관한 인식, 세대통합역량 수준, 세대통합교육 · 프로그램 참여 경험 등이 포함되었다. 마지막으로, 상술한 연구내용을 통해 도출된 결과를 토대로 전문가 자문, 정책협의회 등을 거쳐 청소년의 세대통합역량 증진을 위한 지원 방안 수립의 기본 방향을 설정하고, 이를 뒷받침하는 정책과제를 도출하였다. 정책과제는 크게 5개 영역으로 구분하여 제시하였다. 첫째, 세대통합역량 증진을 위한 정책 추진 기반 구축 방안을 제시하였다. 둘째, 본 연구에서는 청소년의 세대통합역량증진을 위해서는 다양한 세대가 함께하는 세대통합 프로그램에 참여 기회 확대가 필요하다고 보고, 이를 실현하기 위한 방안으로 학교 교육과 연계하는 방안을 제시하였다. 셋째, 세대통합 문제는 지역사회와의 협력을 통해 추진되어야 한다는 전제를 바탕으로, 지역사회와의 협력 체제 구축 방안을 제시하였다. 넷째, 세대통합 프로그램 운영 인력 양성 및 이들의 전문성을 확보할 수 있는 방안을 제시하였다. 마지막으로, 청소년의 세대통합역량 증진을 위해서는 정책 결정 환경의 변화가 필요하다고 보고, 세대 간 균형 유지를 위해 미래세대의 정책 참여 기회를 확대하는 거버넌스 개선 방안을 제시하였다.
The purpose of this study is to improve the level of social integration by preventing conflicts between different generations, predicted to increase more and more in the face of the low fertility rate and the aging society. To achieve the goal, it was designed to develop the policy areas and policy issues that can help the adolescents improve their capability of integrating with other generations To accomplish the purpose of this study in a more effective way, several methods were taken, including a pilot study, statistical analysis, international comparison studies, analysis of legislation and policies, case analysis, and so on. First, the study started with understanding the theory through consideration of the related study about conflicts and integration among different generations to get a basic perspective. Second, quadratic analysis was implemented to compare the recognition of the different age groups, adolescents, middle-aged people, the elderly, etc., and international analysis to diagnose the current status of Korean society, which has begun to experience conflict among the different generations and needs to devise a way of harmonizing the different age groups. Third, analysis of the legislation and policies on integrating the generations was conducted to investigate the legal basis as well as the system and to review not only the performance but also the limitations of the policies. In addition, after selecting representative cases of domestic and international programs designed to promote adolescents’ capability of integrating with older generations, a case study was conducted to examine the international promotion taking place all over the world, including the UK, the US, and South Korea. The adolescents were engaged in the survey to gauge their awareness of the conflicts and integration among the generations and examine the level of their capability of integration. The major questions were concerned with awareness of the aging population and elderly people, awareness of the conflicts and integration among the different generations, the level of their capability of achieving integration, education on the way of integrating the generations, and experience in participating in the related programs. Finally, policy issues were drawn after the experts were involved to give some advice based on the results of the studies above, and a policy council was held to establish the basic direction to promote the adolescents’ capability of harmonizing with older generations. The policy issues are classified into five areas: First, a plan for establishing policy was proposed to improve the capability of integrating different generations. Second, the results of the study also proposed a plan to connect school education with programs designed for diverse age groups, as it is expected that adolescents could develop and improve their capability of harmonizing with older generations through these programs. Third, under the premise that the issue of integrating the generations calls for cooperation with the local society, a plan for establishing a cooperative system is suggested. Fourth, the results propose a plan for securing and training professionals to lead the programs for integrating different generations. Last, considering that it is essential to change the environment in which the policies are made, a plan for governmental reform is proposed to extend the opportunity for future generations to take part in policy-making in order to maintain a balance among the generations.
[표지] [발간사] [국문초록] [연구요약] 1. 연구목적 2. 연구내용 및 연구방법 3. 주요결과 4. 정책제언 [목차] 표목차 그림목차 [제Ⅰ장 연구의 개요] 1. 문제 제기와 연구 동기 2. 용어의 정의 3. 연구내용 4. 연구방법 5. 연구추진체계 [제Ⅱ장 논의의 배경] 1. 세대, 세대갈등, 세대통합에 대한 개념적 이해 2. 세대갈등 및 세대통합 영향요인 3. 청소년의 세대통합역량 4. 세대통합에 관한 정책연구의 성과와 한계 5. 한국사회 세대갈등 및 세대통합의 현주소 6. 요약 및 시사점 [제Ⅲ장 세대통합 관련 법령 및 정책 분석] 1. 분석의 개요 2. 세대통합 관련 법령 분석 3. 세대통합 관련 정책 분석 4. 요약 및 시사점 [제Ⅳ장 세대통합을 위한 교육 및 프로그램 사례 분석] 1. 사례 분석의 개요 2. 영국 뉴캐슬언더라임 지역의 「세대 간 지역사회 실천(Intergenerational Community Action)」 프로그램 3. 미국 펜실베이니아 주립대학교 세대통합 프로그램 4. 동영상을 활용한 세대공감활동, 메모로(MEMORO) 프로그램 5. 커뮤니티 매핑을 통한 세대 공감 활동, 「동네한바퀴in종로구」 6. 요약 및 시사점 [제Ⅴ장 청소년의 세대통합 인식 및 세대통합역량 설문조사] 1. 조사 개요 2. 분석 결과 [제Ⅵ장 청소년의 세대통합역량 증진을 위한 정책방안] 1. 정책과제 도출의 기본 관점과 방향 2. 정책과제 [참고문헌] [부록] [Abstract] [2016년 한국청소년정책연구원 간행물 안내]