메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김희진 (이화여자대학교) 김언경 (이화여자대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제48집 제2호
발행연도
2017.6
수록면
1 - 19 (19page)
DOI
10.15854/jes.2017.06.48.2.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to analyze associations between teacher-child interactions and children"s perspective taking and interpersonal problem-solving abilities. Participants were forty four-year-old children and twenty teachers. To look into the interactional quality, one-to-one play interaction between teacher and child was observed and vignettes with pictures were used to examine children"s perspective taking and interpersonal problem-solving abilities. The results were as follows: First, the interaction assumed that teachers and children interacted mutually and had relationships with each other, but this was not in perfect balance, and the participation was not equal. While interacting, teacher and child shared mostly positive and neutral emotion. Second, the reciprocity and sharing of emotion in interactions correlated with the children"s perspective-taking and interpersonal problem-solving abilities. Reciprocity correlated with emotional perspective-taking ability, and unshared emotions correlated with cognitive perspective-taking ability. Shared neutral emotion correlated with responses of positive and negative problem-solving strategies, and unshared emotion correlated with no strategy for problem solving.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
References

참고문헌 (53)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-370-000996641