이 글은 시각문화교육의 접근성과 포괄성에 대해 논하고 있다. 텍스트와 상호텍스트성의 개념으로 정의되는 시각 이미지들은 사회적 생산으로서 또한 문화적 표현이다. 시각 이미지의 텍스트로의 정의는 곧바로 시각문화교육을 접근하는 것이 타인이 만든 작품과 자신이 만든 이미지 간의 관계를 파악하는 것임을 합의한다. 그리고 이와 같은 관계의 파악은 우리의 삶의 이해로 이어진다. 창의력과 재능은 수많은 출처의 근원에서 유래한 작품들에 대한 시각적 해석은 우리 삶에서의 하이퍼텍스트의 하이퍼텍스트로서 이러한 재작업의 능력이 창의력인 재창조의 능력이다. 그리고 이와 같은 재창조와 재능에 관여하는 인지적 요소가 현대 심리학에서 재개념화한 인지적 상상으로서의 상상력이다. 이전 경험들을 재조직하고 서로 연결시키는 인지 상상력을 향상시키기 위한 교수법은 학생들 간의 경험에 대한 상호작용의 중재를 통해 가능한 것이다. 따라서 미술교육에서 다루는 교육과정의 내용 즉 포괄성은 우리의 삶 안에 있는 라이좀과 같이 존재하는 대중적인 시각이미지를 인식하며 그것을 포합시키고자 하는 교수법과 밀접한 관계를 가진다.
This paper examines the methods and content of visual culture education. A definition of art and its implications on art education is examined by discourse analysis. An artwork which is a social production and a cultural expression can be defined as a text and as having intertextuality. If art as text refers to many other texts, even in a single work, then that is important pedagogically.Since by definition an artwork is made in relation to other people’s work, the exploration of its relationship with other texts becomes important. The search for this relationship can make students understand the world in which they live.Creativity and its gifts are related to the ability to interpret the text, which is reworked by appropriation and interpretation of the texts from a limitless repository of images and ideas. Such creativity and gifts are involved with imagination as a cognitive element which is referred to in modem psychology as cognitive imagination. A pedagogy which can enhance cognitive imagination by integrating previous experiences would be made possible by intervening interactions with students' experiences. Therefore the curriculum content should include popular visual culture images from our daily lives.