기호는 메시지를 전달하고 소통하는 필수적인 방법으로, 시각 커뮤니케이션 분야에서 아이디어 발상과 전개에 필요한 디자인 언어로 자리 잡아 왔다. 본 연구에서는 기호를 북커버 디자인에 적용하여 창조적인 디자인 아트워크를 구축하고 있는 피터 멘델선드(Peter Mendelsund)의 표현기법을 통해 새로운 북커버 디자인의 가능성을 모색해 본다. 그 분석 툴은 찰스 샌더스 퍼스(Charles Sanders Peirce)의 기호학으로서 기호의 3가지 구성 요소인 도상(Icon), 지표(Index), 상징(Symbol)을 통해 고찰한다. 멘델선드가 북커버에서 기호를 활용하는 방식에 따라 ‘도상 기호의 시각화’, ‘지표 기호의 시각화’, ‘상징 기호의 시각화’로 나누어 살펴본다. ‘도상 기호의 시각화’에서는 책 주제를 직접적으로 드러내는 1차적 도상 기호를 통해 독자로 하여금 북커버를 보는 것만으로도 메시지를 파악할 수 있도록 직접적 반응과 해석을 유도한다. ‘지표 기호의 시각화’에서는 책의 주제와 인과성으로 연결된 다른 것을 지시하는 2차적 지표 기호로 독자가 기호에 숨어 있는 의미를 해석하도록 유도한다. 연상작용을 일으키는 지표 기호를 통해 북디자이너와 독자 간, 책과 독자 간에 메시지의 상호작용이 일어난다. ‘상징 기호의 시각화’에서는 책의 주제와 인과성이 결여된 자의적 의미, 사회적 관습에 의해 성립하는 3차적 상징 기호를 통해 독자로 하여금 창조적인 독해력을 요구한다. 상징 기호는 독자로 하여금 주의와 강한 호기심을 끌어내며, 북디자이너로 하여금 창조적으로 해석하고 표현을 확장하도록 이끄는 시각 표현 도구이다. 책 한 권의 방대한 내러티브를 북커버라는 작은 프레임 안에 담을 수 있는 것은 기호가 있기에 가능하다. 멘델선드의 북커버에서 가장 주목할 만한 것은 기호를 매개로 한 주제의식의 창조적 변환이다. 멘델선드의 북커버를 기호적 관점에서 살펴보면, 책의 주제나 메시지를 그대로 드러내거나(1차성 도상 기호), 연결되는 다른 메시지를 차용하거나(2차성 지표 기호), 새로운 시각적 발상을 제시하는(3차성 상징 기호) 방식으로 활용하고 있다. 신진 북커버 디자이너들은 이러한 기호 활용을 통해 주제의식의 변환과 아이디어 발상, 표현 기법을 배울 수 있다. 본 연구는 북커버 디자인이 시각적 표현에만 머물지 않고 기호를 활용한 미학적 표현으로 북커버 디자인의 가치를 높일 수 있음을 보여준다. 이를 통해 디자이너들이 기호체계를 보다 잘 이해하고 적극 활용함으로써 독자와 소통하고 보다 창조적인 디자인 기법이 가능하다는 논거를 제시하는 데 그 목적이 있다.
Signs, the necessary means of message delivery and communication, have been settled down as a design language needed for idea conception and its development in the visual communication discipline. With signs applied to book-cover designs, this study searches for the new possibilities of book-cover designs through Peter Mendelsund’s expressive techniques with which he has built on creative design artwork. We will consider them through three components of signs-icons, indexes, and symbols, using the analytic tool of Charles Sanders Peirce’s semiotics. According to how Mendelsund takes advantage of signs in book covers, they will be classified into and looked at “the visualization of icon signs”, “the visualization of index signs”, and “the visualization of symbol signs”. In the visualization of icon signs, we try to induce readers’ direct responses and interpretations so that they can get to the messages just looking at book covers via primary icon signs immediately revealing the theme of the book. In the visualization of index signs, we will also prompt readers to interpret meta-message within the signs via secondary index signs which refer to something else associated with a book theme. With index signs causing associations, it occurs through message interactions between a book designer and readers, or a between a book and readers. Lastly, in the visualization of symbol signs, readers are required of creative reading comprehension through tertiary symbol signs which can be established by social compact or arbitrary meanings with a lack of casuality of its theme. Symbol signs draw readers’ attention and arouse their curiosity, and they may be such a visual representation tool that helps book designers to interpret creatively and expand expressions. Signs make it possible to hold the vast narrative of a entire book inside a book cover of small framework. The most remarkable in Mendelsund’s book covers is the creative conversion of themes mediated by signs. Looking at Mendelsund’s book covers from a semiotic point of view, they are being used in a way of revealing a theme or a message as it is (primary icon signs), borrowing another message associated with (secondary index signs), or suggesting new visual conception (tertiary symbol signs). The promising book-cover designers could learn theme conversions, idea conceptions, and expression methods with the use of these signs. Beyond visual expressions, this study shows that the value of book-cover designs with aesthetic expressions using signs can be enhanced. The purpose of the study is to help book-cover designers to communicate with readers more deeply by understanding better and using positively sign system and present the grounds for possibilities of more creative vidual design arts as well.