본 연구는 영아교사의 전문성, 민감성, 행복감과 영아-교사 상호작용의 관계 및 영향력을 알아보는 데 목적이 있다. 연구대상은 전북 J시, G시에 소재한 어린이집 47곳에 재원중인 만 0, 1, 2세 영아 306명이다. 연구결과 첫째, 교사의 전문성과 영아-교사 상호작용은 정적 상관관계가 나타났다. 전문성의 유형별로 살펴보면, 지식과 기술의 발달과 자기이해 발달은 긍정적인 상호작용, 교사의 언어적 모델링, 사회적 상호작용 증진, 반응적 교사, 긍정적인 태도, 적극적인 활동참여와 정적 상관관계를, 생태적 발달은 긍정적인 태도, 적극적인 활동참여와 정적 상관관계를 보였다. 둘째, 영아교사의 민감성과 영아-교사 상호작용은 정적 상관관계가 나타났다.민감성의 유형별로 살펴보면, 긍정 민감성은 긍정적인 상호작용, 교사의 언어적 모델링, 사회적 상호작용 증진, 반응적 교사, 긍정적인 태도, 적극적인 활동참여와 정적 상관관계를, 부정 민감성은 반응적 교사와 부적상관관계를 보였다. 셋째, 영아교사의 행복감과 영아-교사 상호작용은 정적 상관관계가 나타났다. 행복감의 유형별로 살펴보면, 직장행복과 직장생활은 긍정적인 상호작용, 교사의 언어적 모델링, 사회적 상호작용 증진,반응적 교사, 긍정적인 태도, 적극적인 활동참여와 정적 상관관계를 보였다. 넷째, 영아-교사 상호작용에 대한 영아교사의 전문성과 민감성 및 행복감의 영향력을 살펴본 결과, 긍정적 상호작용, 교사의 언어적 모델링, 사회적 상호작용 증진, 반응적인 교사, 교사의 긍정적 태도는 영아교사의 전문성이, 적극적인 활동참여는 영아교사의 민감성이 더 큰 영향력이 있는 변인임이 밝혀졌다. 본 연구는 영아-교사 상호작용을 위한 영아교사의 전문성, 민감성, 행복감의 관계를 밝히고, 영아-교사 상호작용에 영향을 미치는 요인을 알아보아 영아-교사 상호작용을 증진시키는 데 있어 보다 효과적이며 가치 있는 정보를 제시하였다는 점에서 그 시사하는 바가 크다고 할 수 있다.
The objective of this study is to find out relations and influences among infant teacher's professionality, sensibility, and happiness, and infant-teacher interaction. This study was conducted with 306 infants under the age of 2 in 47 day care centers located in J city and G city, Jeollabukdo. The results are as follows. First, there is a positivecorrelation between teachers' professionality and infant-teacher interaction. According to the types of professionality, developments of knowledge, technology, and self-understanding showed a positive correlation with positive interaction, teachers' linguistic modeling, social interaction promotion, responsive teacher, positive attitude, andactive activity participation. Ecological development showed a positive correlation with positive attitude and active activity participation. Second, there is a positive correlation between infant teachers' sensibility and infant-teacher interaction. According to the types of sensibility, positive sensibility showed a positive correlation with positive interaction, teachers' linguistic modeling, social interaction promotion, responsive teacher, positiveattitude, and active activity participation, while negative sensibility showed a negative correlation with responsive teacher. Third, there is a positive correlation between infant teachers' happiness and infant-teacher interaction. According to the types of happiness, work happiness and work life showed a positive correlation with positive interaction, teachers' linguistic modeling, social interaction promotion, responsive teacher, positiveattitude, and active activity participation. Fourth, the study of the effects of infant teachers professionality, sensibility, and happiness on infant-teacher interaction showed that infant teachers' professionality had greater effects on positive interaction, teachers' linguistic modeling, social interaction promotion, responsive teacher, and teachers' positive attitude, while infant teachers' sensibility had greater effects on active activity participation. The study can be said to have great implications in that it revealed the relation among infant teachers' professionality, sensibility, and happiness for infant-teacher interaction, found out the effects on infant-teacher interaction, and suggested effective and valuable information in improving infant-teacher interaction.