최근 고급스러운 스타일부터 일상생활에서 편하게 입을 수 있는 한복에 이르기까지 다양한 한복 브랜드들이 등장하고 있다. 이에 본 연구는 경쟁력 있는 한복 브랜드 개발 및 플랫폼 구축에 필요한 기반 연구로서 한복 브랜드의 디지털 미디어 활용과 온라인 쇼핑몰 및 상품 현황을 분석하였다. 문헌연구와 실증연구를 병행하였는데, 먼저, 문헌연구에서는 문화 콘텐츠로서의 한복의 가치와 한복 산업의 규모와 현황을 살펴본 다음, 실증연구에서는 총 777개의 한복 브랜드를 대상으로 미디어 활용 현황을, 107개 온라인 한복 쇼핑몰을 대상으로 쇼핑몰 및 상품 현황을 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전체 한복 브랜드의 90%에 가까운 브랜드들이 오프라인에서만 제품을 판매 또는 대여하고 있으며, 블로그 · 카페 등을 많이 이용하고 있었다. 반면, 온라인에서 한복 제품을 판매하고 있는 브랜드의 경우에는 공식 웹사이트와 SNS, 블로그 · 카페 등 다양한 미디어를 활용하고 있었다. 둘째, 한복 전문 온라인 쇼핑몰의 소재지는 서울, 부산, 경기도 순으로 많았고, 한복 상품 제공 유형은 기성복만 판매하는 곳이 가장 많았으며, 기성복 판매와 맞춤을 함께 하는 곳, 대여만 하는 곳, 기성복과 맞춤, 대여를 함께 하는 곳 등이 있었다. 셋째, 한복 쇼핑몰 상품 현황은 여성 한복을 메인으로 하면서 부수적으로 액세서리 또는 남성복을 판매하는 곳이 많았다. 한복 아이템의 종류에 있어서는 여성복과 남성복, 아동복 모두 저고리와 치마, 저고리와 조끼, 바지 세트 상품이 많았다. 그리고 상품 정보 제공에서 상품 사이즈는 기성복의 경우에는 서양복의 사이즈 체계를 따르고, 맞춤 한복은 치마 길이나 허리둘레 등이 제시되고 있었다. 한복과 관련된 정보는 일부 브랜드만이 한복과 소품 착용법, 한복과 소품의 명칭을 제시되고 있었다. 본 연구의 의의는 한복의 대중화와 일상화를 촉진시킬 수 있는 경쟁력 있는 한복 브랜드 개발 및 플랫폼 구축에 필요한 기초자료를 제공하고, 한복산업 육성 및 경쟁력 강화에 기여할 수 있는 이론적 토대를 마련하는데 있다.
These days, there are various Hanbok brands ranging from a luxurious to a comfortable style which can wear in ordinary days. Therefore, this study analyzed Hanbok brand’s use of digital media, online shopping malls and product status as an essential research for the development of competitive Hanbok brands and platform construction. In this study, a literature review and empirical research were combined. In terms of the literature study, it looked at the value of Hanboks as a cultural content and the scale and status of the Hanbok industry. In the empirical study, 777 Hanbok brands were analyzed for media utilization status, and 107 online Hanbok shopping malls were analyzed for shopping malls and products. The results of the study were as follows. First, nearly 90% of all Hanbok brands are selling or renting products only offline, and they are using blogs and cafes. Otherwise, brands that sell Hanbok products online use various media such as official websites, SNS, blogs and cafes. Second, Hanbok online shopping malls are located in Seoul, Busan, and Kyunggi province. The most common type of Hanbok merchandise was selling ready-to-wear clothes. There were other places where we would like to combine ready-to-wear sales and customization, rent only, ready-to-wear sales and customization, and rent together. Third, Hanbok shopping mall items consisted of women’s Hanboks as the main items, and accessories or men’s clothes were sold side by side. As for the kinds of Hanbok items, women’s, men’s and children’s clothes were all set products such as Jeogori, skirt, Jeogori, vest, and pants. In the case of the product information, the size of the readyto-wear was followed by the size of the western suit, and the custom Hanbok was presented with the skirt length and waist circumference. Information related to Hanboks were suggested only by some brands, such as the Hanbok and accessory wearing method, the name of Hanbok and accessories. The significance of this study is to provide the basic data necessary for the development of a competitive Hanbok brand that can promote the popularization and normalization of the Hanbok. In addition, this research has significance in laying the theoretical basis for contributing to fostering the Hanbok industry and strengthening its competitiveness.