중국에서 현재의 산업구조는 하나의 산업에서 다양한 기술매체를 조합하는 복합적인 산업으로 발전하고 있다. 신산업은 "중국제조(Made in China)"에서 "중국창조(Made by China)"로 나아갈 것을 요구하고 있고 산업과 사회로 진출하기 위한 준비과정인 대학교육은 시대의 변화에 빠르게 대응하지 못하고 있는 실정이다. 시대의 흐름에 따라 디자인의 목적, 기능, 모습 및 작용은 점차 확대, 변화되어 가고 있듯이 디자인 교육 또한 사회의 발전에 부합하여 변화가 필요로 하며, 새로운 역할을 모색해야 한다. 본 연구에서는 산업의 변화와 한·중 대학교 산업디자인 교육현황 분석을 통해 통합적 문제해결 능력을 갖춘 융합형 산업디자인 전문인력 양성을 위한 교육과정 변화의 필요성을 검토하였다. 융합의 정의와 융합형 전문인력의 개념 및 역할에 대한 분석과 실제 한·중 대학교 산업디자인 교과과정을 분석비교 하여 중국 산업디자인 교육은 교육목표가 명확하지 않고 차별화가 뚜렷하지 않으며, 전통적인 교육방식으로 사회의 수요에 적응할 수 없으며, 단일화 된 교육방식은 최종 교육목표에 어긋나는 등 문제점을 파악하였다. 따라 개선 방안으로는 사회적 측면에서 학교 운영방침과 교육목표를 명확히 하고 교육과정 체계를 최적화하고 교육모델을 구축하며 융합교육에 대한 정부의 적극적인 정책적 지원이 필요함을 도출하였다. 결론적으로 중국 현재의 융·복합 교육의 경쟁력을 확보할 수 있는 창의적 융합형 인재양성을 위한 산업디자인 교육모델을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 교양과목에 대한 비중 및 속성을 조절하고 융·복합적인 지식소양을 습득할 수 있는 교과목을 추가할 것을 제안한다. 둘째, 전공과 전공사이의 장벽을 타파하고 디자인의 공통영역을 학습할 수 있는 디자인 학과 기초과목을 개설한다. 이어서 전공기초과목을 개설함으로서 전공영역의 기본지식과 소양을 습득할 수 있도록 한다. 셋째, 전공핵심과정과 실천교육은 전공지식에 대한 심층연구 및 창조 단계이며 디자인 전문인력 양성에 필요한 양분으로 없어서는 안 되는 부분이다. 넷째, 사회의 다양한 수요에 부응하여 선택과목으로서 전공 관련 공공과목, 학술부문과목, 교차복합과목, 취업·창업과목 등 네 가지 다원교육방향의 교과목 개설이 필요하다. 다섯째, 보다 현실적이고 실행 가능한 한·중 국제교류협력 방안이 필요하다. 본 연구의 의의는 디자인융합교육에 대한 연구가 부족한 실정에 따라 후속 연구의 토대가 될 수 있도록 중국 실정에 맞는 융합형 전문인력 양성을 위한 교육과정 모형을 개발함으로써 실제 교육현장에서 활용될 수 있을 것으로 향후 교육 과정뿐만 아니라 교육을 구성하는 교육환경, 교육자, 학습자 등을 모두 고려하여 하나의 시스템으로 바라보는 연구가 지속적으로 진행될 것이다.
The current industrial structure of China is developing into the complex industry combining diverse technical media. Even though the new industry is asking to move from "Made in China" to "Made by China", the university education as a preparation process for entering the industry and society is not quickly responding to changes of the time. Just as the purpose, function, look, and effect of design are gradually expanding and changing with the time flow, the design education should seek for changes and new roles suitable for the development of society. This study reviewed the necessity of changes in curriculum for the cultivation of convergence-type industrial design professional manpower, equipped with the integrated problem-solving ability, through the analysis on industrial changes and the current status of industrial design education at universities in Korea and China. By analyzing the definition of convergence, and the concept and roles of convergence-type professional manpower, and then comparatively analyzing the actual industrial design curriculum at universities in Korea and China, this study understood problems like the educational goals and differentiation of Chinese industrial design education were not clear; the traditional methods of education were not good enough to adapt to social demands; the unified method of education did not accord with the final educational goals. Therefore, as the improvement measures, in the social aspect, the necessities to clarify the school operating policies and educational goals, to optimize the curriculum system, to establish educational models, and also for the government to actively support the convergence education institutionally were drawn. In conclusion, an industrial design education model for the cultivation of creative convergence-type talent that could secure the competitiveness in the current convergence/complex education of China was suggested as follows. First, it would be necessary to adjust the percentage and attributes of liberal arts, and also to add subjects for acquiring the convergence/complex knowledge. Second, the basic courses of design department for breaking barriers between majors and learning the common area of design should be established. By establishing the major basic courses, the basic knowledge and refinement in major area could be acquired. Third, the key courses of major and practical education are the stage of in-depth research and creation of major knowledge, which is an essential part for the cultivation of design professional manpower. Fourth, in order to meet diverse demands of society, it would be needed to establish total four-types of courses in plural educational directions such as employment/startup course, cross-complex course, academic area course, and major-related public course as an elective course. Fifth, there should be more realistic and practicable measures for the international exchange and cooperation between Korea and China. The significance of this study is to develop the curriculum model for the cultivation of convergence-type professional manpower suitable for the current conditions of China, which could be utilized in the actual site of education, and also become a basis of follow-up researches as there are not many researches on the design convergence education. In the future, there should be continuous researches considering all the educational environment, educators, and learners as a system of education, on top of its curriculum.