연구배경 : 최근 궁궐 전각 및 왕실소유 가옥들의 복원정비를 위한 해체과정에서 발굴된 벽지들은 왕실의 생활공간이 다채로운 색감과 반복된 포맷의 문양으로 장식되어왔음을 보여준다. 그러나 그 사료들이 제작된 시기는 왕실의 위상에 있어 격변이 일어났던 조선말부터 대한민국 정부수립까지의 약 100여년의 시간을 아우르고 있다. 따라서 본 연구에서는 근대기 왕실 생활공간의 주체였던 왕과 왕실의 위상변화를 벽지 디자인의 특수성을 형성하는 요인으로 보고, 이에 따른 왕실 벽지 디자인의 변화상을 살펴보고자 한다. 연구방법 : 1단계 이론고찰에서는 조선말부터 대한민국 정부수립까지의 기간 동안 왕실의 위상변화를 고찰하고 그에 따른 시기 구분을 시도하였다. 그리고 시기별로 당시 왕 및 왕가가 거주하였던 생활공간이 지닌 건축양식과 의장의 특성을 살펴보았다. 2단계 사료 분석 단계에서는 1단계에서 구분한 시기에 따라 사료들을 분류하고, 각 사료들이 지닌 조형적 특성을 분석하였다. 조형적 특성은 문양의 주제, 색채, 패턴의 기하학적 특징으로 나누어 살펴보았다. 3단계 분석과 함의도출 단계에서는 통시적 관점의 해석을 통해 왕실의 위상변화와 벽지 디자인의 변모 양상 간의 연관성을 살펴보았다. 연구결과 : 왕실의 위상변화에 따라 시대를 구분하면 다음과 같다. 전통적 조선왕조가 계승되었던 조선말, 고종이 독립국가의 군주로써 황제를 선언한 대한제국기, 일본황실의 일원으로 지위가 격하되었으나 왕공족 신분으로 대내적 상징성이 유지되었던 일제강점 순종재위기, 왕실의 실존이 사라짐에 따라 구심력이 급격히 와해되는 순종승하 이후까지로 나누어 볼 수 있다. 사료들을 분류, 분석한 결과 사용자의 지위와 조영목적에 따라 상징성과 의미를 중심으로 선택되었던 문양의 주제는 점차 그 목적의식이 희미해졌고, 단색 중심으로 표현을 절제하였던 색채특성은 다채로워지는 경향을 살펴 볼 수 있었다. 또한 정방형 패턴에서 능형패턴으로, 나아가 오지형 패턴으로 변화하며 기하학적 특성이 감소되어 감을 확인할 수 있었다. 결론 : 전통적으로 왕실 벽지의 디자인은 사용자의 지위와 위계, 그리고 각 공간의 사용목적에 따라 결정되어왔으나, 근대기 왕과 왕실의 위상 변화로 인하여 그 규범의 절대성이 점차 느슨해지고, 외부문화의 수용에 유연해져 갔다. 이를 통해 근대기 왕실 생활공간의 주체였던 왕과 왕실의 위상변화가 벽지 디자인의 특수성을 형성하는 요인임을 활인할 수 있었다.
Background : Through the wallpapers found in the royal palaces and royal houses, we can see that the palace living space and royal houses have been decorated with colorful and patterns of repeated format. However, the time of their use was about 100 years from the end of the Joseon dynasty to the establishment of the government of the Republic of Korea. This is the time when the status of the royal family changed drastically. Therefore, in this study, it is assumed that the change in the status of the royal family, which was the subject of the royal living space in the modern period, was the factor that formed the specificity of wallpaper design. Methods : In Step 1, the change of the status of the royal family from the end of the Joseon dynasty to the establishment of the government of the Republic of Korea was identified, and the time periods were distinguished. In Step 2, I classified wallpapers according to the period of separation in Step 1, and I analyzed the design characteristics of each wallpaper. The design characteristics were divided into motif, color, and geometric features. In Step 3, I analyzed the relationship between the status of the royal family and the design of wallpaper design from diachronic view. Results : The results of classifying and analyzing the wallpaper are as follows. First, the tradition of Joseon dynasty, which reflects the theme containing the symbol and meaning into the formative style, was maintained until the Emperor Sun-jong period. However, the patterns after Sun-jong tend to lack symbolism and abstraction. Second, the wallpaper of the royal family traditionally consisted of blue and white colors, and the pattern was expressed in monochromatic colors. However, it tended to vary from the Japanese colonial period. Third, during the Great Han Empire period, the grid patterns and lozenge patterns coexisted. Most of the lozenge patterns were during the Japanese colonial period. After Emperor Sun-jong, a straight decorative line of the lozenge pattern changes into a curve, and an ogee pattern appears. Conclusions : Traditionally, the design of the royal wallpaper has been determined by the user`s status, hierarchy, and the purpose of each space. However, due to the changes in the status of modern kings and royal families, the strictness gradually loosened and became more flexible in accepting foreign cultures. This tendency was also reflected in the design of the modern royal wallpapers. The symbolism of the pattern was reduced, the color was varied, and the geometric system was also reduced.