본 연구의 목적은 자료 합산의 정당성 검증 방법들을 적용하여 성별과 교급별 농구 코치의 리더십 유형별로 개인수준에서 측정된 자료를 합산하여 집단수준의 특성을 나타내는 값으로 사용할 수 있는지를 검증하고, 체육분야에 자료 합산의 정당성 검증 방법을 소개하는 것이다. 본 연구에서 분석한 연구 자료는 스포츠리더십측정검사지(LSS)를 이용하여 서울, 인천, 경기도 지역 소재 남·여 고등학교 19팀(남고 10팀, 여고 9팀)과 남·여 대학교 13개 팀(남대 8팀, 여대 5팀)의 농구 선수 376명에게 코치의 리더십을 측정하여 수집한 것이다. 자료합산의 정당성 검증을 위해 F-검증, η<sup>2</sup>, ICC(1), ICC(2) WABA의 E(15°) 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면, 개인수준에서 측정된 코치의 리더십 점수를 합산하여 해당 팀 코치의 리더십을 평가할 수 있는 성별과 교급별 리더십 유형은 여고 코치의 TI, DB, AB 유형, 여대 코치의 TI, DB, SS, PF 유형, 남고 코치의 SS와 PF 유형, 남대 코치의 TI, DB, SS 유형이다. 본 연구에서 분석한 자료는 과거 자료이며, 충분한 표본크기와 팀 수를 확보하지 못하여 현재의 국내 농구 코치의 리더십을 평가하는데 일반화하기에는 무리가 있다. 충분한 표본크기와 팀 수를 확보한 후속 연구를 통해 농구 코치의 리더십이 어느 수준에서 기능하는지를 확인할 필요가 있다. 본 연구를 통해 체육 분야에서 개인에게 측정된 점수로 집단의 특성을 나타내려는 연구자들이 자료합산의 정당성을 검증하는데 도움을 받기를 바란다.
The purposes of this study was to examine the validity of using scores that were calculated by summing individual team members` scores as team scores that represent the characteristics of teams. In addition, the paper introduced the process of examining the validity of using scores that were measured from individual members as team characteristic scores. Leadership Scale for Sports(LSS) was administered to 19 highschool and 13 college basketball teams, totalling 376 players. They were asked about their own coach. To examine the validity of summing individual players` score to represent team characteristics F statistic, η<sup>2</sup>, ICC(1), ICC(2) WABA`s E(15°) were calculated and examined. The results show that the valid dimensions that can be used to represent group characteristics from individual members` scores were TI, DB, AB dimensions of girl`s highschool teams, TI, DB, SS, PF dimensions of girl`s college teams, SS, PF dimensions of boy`s highschool teams, and TI, DB, SS dimensions of boy`s college teams. The interpretation of the analyses results needs a caution because the sample size was not enough in terms of the number of teams included in this study.