메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김민경 (제주대학교) 신창원 (제주대학교)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제24권 제3호
발행연도
2019.8
수록면
219 - 243 (25page)
DOI
10.46449/MJELL.2019.08.24.3.219

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aims of this study are two-fold: to analyze the test items for English education of the secondary school English teacher recruitment examinations conducted between the years 2009 to 2019 and to explore the possibility of examining the test items based on keyword analysis. For this, a ‘test item’ corpus was compiled, comprising all the test items about English education from 2009 to 2019. From this corpus, keywords for each year were extracted using a corpus analysis program to identify the features of each year’s test items, and the keywords were classified into five sub-fields of English education and were compared with the sub-field classification from previous studies. The results revealed that keywords related to teaching 4 skills appeared most frequently in almost every examination even though keywords associated with each sub-domain were not evenly distributed. On the other hand, this keyword analysis was found to be a valid way of identifying the characteristics of each year’s test items in that the result from keyword-based item classification was similar to that from content-based item classification.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과 및 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-740-000986105