고전시가가 교실에서는 학생들로부터 외면을 받고 있다. 그러나 교실 밖의상황은 다르다. 고전시가가 노래나 영화, 지역 축제나 문화 상품으로 되살아나학생들도 모르는 사이 경험되고 있다. 교육의 장에서도 우리 학생들이 선택되고 해체되고 변형되고 재구성되어 때로 그 기원조차 짐작할 수 없는 형태로, 의식중 혹은 부지불식중에 고전시가를 소비하거나 경험하고 있다는 사실을 인정할 필요가 있다고 보았다. 이러한 상황 인식은 디지털 시대 학생들에게 문학, 구체적으로 고전시가 작품이란 도대체 어떤 의미를 지니는 것일까. 나아가어떻게 경험되고 있으며 경험되어야 하는 것일까 하는 질문으로 이어졌다. 그 질문에 대한 답을 찾고자 먼저 디지털 시대, 고전시가가 다시 기록되고이야기되고 활용되는 양상을 파악할 필요가 있었다. 살펴본 결과 고전시가가앞다투어 디지털 자료로 기록되고, 원형으로 복원되는가 하면, 문화 콘텐츠로되살아나는 양상을 확인할 수 있었다. 디지털 자료로 기록되고 원형으로 복원되고 문화콘텐츠로 되살아나는 과정은 그 자체로 고전시가의 현대적 해석이자재창조의 과정이다. 따라서 그 과정에서 제기된 문제나 질문들이, 교실에서 이루어지는 고전시가의 해석 및 재창조, 즉 고전시가의 교육 국면에도 시사하는바가 있을 것으로 보았다. 디지털 자료나 콘텐츠, 디지털 미디어를 활용한 고전시가 교육 방안을 탐색하는 것보다 더 중요한 것이 디지털 시대 고전시가의부활 혹은 해체나 재구성 양상 자체가 던지는 교육적 질문이라고 본 것이다. 교육적 질문에 대해 성찰하는 가운데, 달라진 그리고 달라져야 하는 고전시가경험 및 학습 생태를 어느 정도 파악해볼 수 있었고, 고전시가 교육에 필요한새로운 접근 방법과 과제, 교육 방법 등에 대한 시사를 얻을 수 있었다.
We are worried that our students didn’t like Korean Classical poetry in the classroom. However, the situation outside the classroom is different. Classical poetry is revived as many songs, movies, and even local festival and cultural product and is being experienced everyday. This fact should be taken into account and very important in Korean classic poetry education. We need to acknowledge that Korean classic poetry are being chosen, dismantled, transformed, and reconstructed in digital age, and our students are consuming or experiencing them while in or out of consciousness. Of course, our students cannot even imagine those are originated Korean classic poetry. What does literary experience mean to our students in the digital age, and specifically, literary experience of Korean classical poetry? It also led to the question of how to be experienced. To find the answer to the question, it was necessary to grasp the aspect of the classical poetry being re-recorded, narrated and utilized in this digital age. As a result, it can be seen that the classical poetry is recorded as digital data, restored to the original songs, and revived or recreated as cultural contents. The process of being recorded in digital media, restored in original songs, and revived as cultural contents is a kind of process of new interpretation and recreation of classical poetry in today’s way. Therefore, I think that the effort and the problems or questions raised in the process may be suggested lots of insperations to us, a researcher and teacher of Korean classic poetry. Exploring classical education methods using digital materials, contents, and digital media are important, but more important things are that educational questions are posed by the discovery or dismantling or reconstruction of the classical poetry of the digital age itself. Also, by paying attention to the process of digital reconstruction and discovery of classical poetry, I confirmed that the ecological environment of experience and education of Korean classical poetry has changed, and suggested some new educational approaches and methods.