본 논문의 목적은‘오직 성경’(Sola Scriptura) 중심인 개혁주의생명신학적 설교를 향한 실제적인 설교 작성법을 제시하는데 있다. 이를 통해 한국교회 강단에 적합한 표준적인 설교 작성법이 세워지기를 바라는 마음이다. 따라서 본 논문은 설교자들이 개혁주의생명신학적 설교로 진일보할 수 있도록 한국교회를 위한 탁구대 설교 작성법을 구체적으로 제시할 것이다. 이를 논증하기 위해, 필자는 우선, 서구적 관점의 설교 작성법과 한국형 설교 작성법의 두 가지 측면을 비교 분석하며 논문을 전개할 것이다. 첫째로는, 서구적 관점의 설교 작성법인 그레이다누스의 10단계 설교 작성법, 로빈슨의 강해설교 작성법, 또한 리차드의 7단계 설교 작성법, 알렌의 설교 패턴과 퀵의 설교 전방위 설교 과정, 맥딜의 강해설교를 위한 12가지 필수 과정, 윌슨의‘네 페이지 설교’의 설교 작성법 등을 제시 및 분석할 것이다. 이와 같은 대표적인 설교 작성법들은 이미 한국교회 뿐 아니라 전 세계 설교의 표준이 될 정도로 검증된 훌륭한 설교 작성법들이다. 필자의 한국교회를 위한 탁구대 설교 작성법도 이들의 설교학적 연구를 따랐으며 깊은 영향을 받았음을 밝힌다. 그럼에도 불구하고 이들 모두의 공통점은 서구적 관점과 서구권 설교 문화의 영역으로부터 시작된 설교학적 연구에서 비롯되었음을 부인할 수 없다. 다시 말해서, 많은 한국교회 설교자들이 이와 같은 서구적 관점의 설교 작성법들을 연구한 후, 자신의 설교 현장에 직접 적용하며 접목시키는데 어려움을 느끼거나 한계가 있다는 것이다. 마치 멋진 이론과 실제가 다른 것처럼 말이다. 이로 인해 여전히 한국교회 설교자들은 어떤 정해진 표준적인 설교 작성법을 따르기보다는 상황에 따라 여기저기에서 설교 작성의 좋은 장점만을 끌어다가 사용하는 경우가 많다. 이런 이유들로 인해, 설교의 순발력과 기술은 늘지 모르지만, 지속적인 설교의 발전과 설교의 깊이와 영향력은 점점 바닥을 드러내며 고갈된다. 그 결과, 교회 강단에서 설교자의 주장과 의견이 많아지게 되며, 오직 성장만을 위한 인기 위주의 소비중심적-인간중심적인 설교 또는 도덕주의적 설교로 떨어지는 결과를 가져오게 된다. 따라서 필자는 이러한 한국교회의 특수성과 차이를 감안하여 실천 가능한 개혁주의생명신학적 설교 작성법(탁구대 설교 작성법)을 제안하고자 한다. 이 또한 서구적 관점의 설교 작성법을 수용하고 조금 더 발전시킨 설교 작성법이다. 그럼에도 필자는 이 설교 작성법을 통해 한국교회 강단에 생명의 복음이 회복되기를 소망한다. 마치 탁구 선수가 모든 힘을 다해 스매싱하여 작은 탁구공이 힘차게 왼쪽, 오른쪽으로 생명력 있게 날아오르듯, 차가워 져버린 개혁주의 신학이, 영적인 생명력을 회복하고, 설교자와 청중의 삶에서 생명력 있는 삶을 실천할 수 있는‘개혁주의생명신학적 설교’로 자라나기를 소망한다.
The aim of this article lies in suggesting a practical method of sermon towards a Reformed Life-theological sermon which is centered on the ‘Sola Scriptura. ’I wish that this article would contribute to the establishment of an adequate and standard homiletic method in the pulpits of Korean churches. In this article, I will suggest a concrete way of drafting a Ping-pong Table Sermon Method for Korean churches. In doing this, my purpose lies in helping the preachers to enhance their sermons into a Reformed Life-theological ones. In order to establish the method, firstly I will compare and analyse the ways of sermon-making in the Western perspective and Korean one. First of all, I will explain and analyse various Western approaches of sermon-making, such as Greidanus’s ten-step approach and Robinson’s expository sermon making, Richard’s seven-step approach, Allen’s sermon pattern and Quick’s 360 degree sermon process, McDeal’s twelve essential processes for expository preaching, and Wilson’s ‘four page sermon method.’ Such representative sermon-making methods have already been proven to be a world-standard for preaching and also in Korean churches. I also followed and have been deeply influenced by their homiletic insights in constructing the Ping-pong Table sermon-making method. Nevertheless, it cannot be denied that all of their approaches originated from the Western point of view and from the Western culture of homiletics. In other words, many Korean preachers experience difficulties or limitations when they try to apply such Western approaches into their own fields after studying these methods. It is like there is a gap between a fine theory and the real situations. Due to this problem, a lot of Korean preachers still tend to choose some good points here and there depending upon their situations, rather than following some standard ways of making sermons. For these reasons, while they might be able to increase homiletic techniques and agility, they fail to enhance the quality of their sermons. The depth and influence of their sermons gradually become exhausted. As a result, the preachers’ own arguments and opinions gradually occupy more time at the pulpit, and their sermons become degraded into a consumer-focused and human-centered ones, which aim only at church growth and popularity, or a moralistic ones. Therefore, considering these peculiarities and differences of Korean churches, I want to suggest a practicable method of Reformed Life-theological sermon-making (Ping-pong Table sermon method). This method is also one which adopts and develops the western perspective of sermon-making, but I hope that the Korean pulpits could restore the Gospel of Life by virtue of this method. When a ping-pong player smashes a small ball with all his might, it vigorously storms upward right and left. In a similar way, while the Reformed theology is growing cold and inanimate in the present situation, I hope that it might restore spiritual energy by virtue of this method; I wish that the preachers could deliver ‘the Reformed Life-theological sermons’ which might encourage a living faith in the lives of the preachers themselves and their audiences.