본 연구에서는 초등학생들을 대상으로 우리나라의 영토교육에서 중요한 위치를 차지하고 있는 독도에 대한 기초 지식과 독도에 대한 기초 인식을 살펴보았다. 독도에 관한 지리적 지식은 전반적으로 낮았으며, 학년이 높아갈수록 독도의 지리적 지식에 대한 정답율이 증가하는 경향을 보였다. 특히 4학년부터 그 변화의 폭은 매우 크게 나타났다. 그리고 독도에 관한 역사적 기초지식도 높지 않은 것으로 나타났다. 역사적 지식은 학년에 따라서 편차가 크게 나타나지 않는 특징을 보였다. 독도에 관한 기초 인식은 감성적인 측면에서 매우 높은 긍정적인 반응을 나타냈으나, 독도에 대해서 아는 정도를 묻는 물음에 대해서 매우 낮은 반응을 나타냈다. 이것은 학생들이 독도에 관한 주관적 인식에 대해서는 높은 자기 확신을 보이고 있으나, 독도에 대한 이성적 인식에 대해서는 다소 낮은 반응을 나타내고 있음을 의미한다.
In this study, I investigated the children? basic knowledge and cognition on Tokdo island, Korea. Their geographical knowledge about Tokdo is low generally, but its knowledge is increasing according to growing grades. Especially children? geographical knowledge is growing at 4th grade radically. And children? historical knowledge is not high scores. It has not much difference between low grade and high grade. In children? basic cognition on Tokdo, their emotional aspect is very high and positive responses, but their interest on Tokdo is very low in real living. It means that while they have self-confirmation based on subjective cognition, their reasonable cognition is uncertain.