본 연구는 현직유아교사와 예비유아교사를 대상으로 유아음악교육에 대한 인식과 음악교수효능감에 대해 알아보았다. 현직유아교사 116명, 예비유아교사 104명을 대상으로 실시한 연구결과 음악교육에 대한 중요성, 교육목적, 교육활동 내용, 교사역량에 있어서 현직유아교사와 예비유아교사간의 응답차이가 통계적으로 유의미하게 나타났다. 그에 반에 음악활동을 위한 전제조건에 대한 현직유아교사와 예비유아교사간의 응답차이는 유의미하지 않았다. 마지막으로 현직유아교사와 예비유아교사간의 음악교수효능감에 대해 알아본 결과 예비유아교사가 현직유아교사보다 음악교수효능감이 높은 것으로 나타났다. 연구결과에 따라 현직유아교사와 예비유아교사의 특성을 반영한 체계적인 음악연수 및 장학이 필요하겠다.
The purpose of this research thesis is to find out the awareness of infant music education and the efficacy of music pedology. To do it, this thesis conducted a survey of present infant teachers and would-be infant teachers. According to the research outcome surveyed of 116 present infant teachers and 104 would-be infant teachers, there is the statistically significant difference from the replies by present and would-be infant teachers in the importance, the aim and contents of music education and the capacity of teachers. Meanwhile there is no significant difference from the replies by the two groups of infant teachers in the precondition of music activities.
Finally, the analytic outcome of the efficacy of music pedology among the two groups of infant teachers shows that would-be infant teachers account for a higher rate compared with present infant teachers. Accordingly, it is required to promote and encourage infant music education and learning considering the difference between present and would-be infant teachers.