본 연구는 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스와 유아의 환경변인 및 정서지능이 유아의 창의적 특성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 연구는 서울과 경기도 지역에 소재한 9개의 기관에 다니는 만 4-5세의 유아를 둔 어머니 총 210명과 그 교사들을 대상으로 어머니의 양육스트레스측정검사, 유아의 정서지능평정척도, 창의적 특성검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 통해 빈도와 백분율 분석, 독립표본 t 검증과 ANOVA, Pearson 상관관계분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 유아의 성별과 연령에 따라 유아의 창의적 특성에 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 어머니의 교육수준에 따라 유아의 창의적 특성에 유의미한 차이가 나타났으나, 취업여부에 따라서는 유의미한 차이가 보이지 않았다. 셋째, 어머니의 양육스트레스는 유아의 창의적 특성과 부적 상관관계가, 유아의 정서지능과 창의적 특성 간에는 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 더불어 자녀와의 역기능적 상호작용으로 인한 양육스트레스와 유아의 타인인식능력은 유아의 창의적 특성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 21세기 ‘창조화’ 사회를 살아가는 유아들의 창의적 성향증진을 위한 방안 모색에 대해 제고해 보고, 유아교육현장 및 부모교육의 실제적 활용을 위한 기초자료를 제시하는 데 그 의의가 있다.
The purpose of the study was to investigate the impact of parenting stress, children’s environmental variables and emotional intelligence on children’s creativity traits as well as the relationship among parenting stress, emotional intelligence and creativity traits of young children. The subjects were 210 mothers and their 4-to-5 year old children in Seoul and Kyonggi-Do. Mothers who participated in this study administered a packet of the surveys which assessed demographic information, parenting stress, and emotional intelligence of their young children. Teachers rated 40 items on Korean Creativity Traits Checklist developed by Jeon (2006) for the study. Statistic analyses were performed using frequency, t-test and one way ANOVA, correlation, and multiple regression analysis. The major results of this study were as follows: First, there were significant differences in creativity traits of young children by children’s gender and age. Second, there was a significant difference in creativity traits of young children by mothers’ level of education, not by mothers’ employment. Third, there was a negative correlation between parenting stress and creativity traits of their children, but a positive correlation between emotional intelligence of young children and their creativity traits. In addition, there were significant effects by parent-child dysfunctional interaction and others recognition of young children on creativity traits of young children. This study provides insights for improving creativity traits of young children living in ‘creative’ society.