본 연구는 통합교육의 경험 유무가 만 세 일반유아의 장애유아에 대한 인식 형성에 미치는 영향과 의미를 탐구하는 것을 목적으로 하였다 이를 위해 통합교육을 경험한 만 세 일반유아 명과 통합교육을 경험하지 않은 만 세 일반유아 명을 대상으로 장애유아에 대한 인식을 그림 이미지를 통해 분석하였다. 연구결과 첫째 장애통합교육을 경험한 유아들은 장애유아의 외모에 대해 자신들과 비슷한 외모로 표현하여 동일한 또래의 이미지를 나타냈으나 장애통합경험을 하지 않은 일반유아들은 장애유아에 대해 주로 시각적으로 확인되는 특징들을 표현하였다 둘째 장애통합교육을 경험한 일반유아들은 장애유아의 능력에 대해 다양한 인식을 하고 있었으나 장애통합을 경험하지 않은 일반유아들은 제한적인 인식을 나타냈다 셋째 장애통합교육의 경험은 일반유아들의 장애에 대한 폭넓은 이해를 제공한 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 장애통합에 대한 논의점을 제안하였다.
This study was conducted with 67 and 61 general young children aged five with and without integrated education respectively in order to examine their image of young children with disabilities. This study analyzed their recognition for young children with disabilities by examining their drawings. The study aimed to investigate that how the experience of integrated education influences the recognition for young children with disabilities formed by 5-year-old general young children, and how the education is meaningful to them. The results of this study are as follows: First, general young children with integrated education drew the similar image of children at their age to express appearance of young children with disabilities. However, general young children without integrated education mainly drew the visually noticeable appearance of young children with disabilities. Second, general young children with integrated experience had a various understanding on the ability of young children with disabilities. However, general young children without integrated education had a limited understanding on their ability. Third, the study showed that integrated education provided general young children with a wide comprehension on the young children with disabilities.
We suggested the key issues of the integrated education based on these results.