신용등급은 기업의 재무상태나 경영성과에 대한 정보를 제공하는 회계정보 뿐만 아니라 경제 및 산업 동향이 기업가치에 미치는 영향을 고려하여 평가된다. 따라서 회계수치를 이용한 기업가치평가에서 신용등급은 주가와 관련성이 있으며 회계수치의 주가관련성은 신용등급에 따라 차별적일 것으로 예상된다.
본 연구에서는 Ohlson(1995)의 회계수치에 기초한 기업가치평가모형을 기초로 하고 회사채 신용등급 대신 기업 신용등급인 KIS 신용평가모형등급을 사용하여, 신용등급과 신용등급 변화의 주가관련성을 검증하였다. 2002년-2011년 사이의 유가증권시장 상장 제조기업을 대상으로 실증 분석한 결과, 신용등급과 신용등급의 변화는 주가와 유의적인 관련성이 있는 것으로 나타났다. 즉 신용등급이 좋을수록 그리고 신용등급이 전기 대비 개선되면 기업가치 측정치인 주가가 높게 형성되는 것으로 나타났다. 그리고 신용등급을 집단으로 구분한 분석에서는 신용등급이 좋을수록 주당순자산과 주당순이익 모두 주가관련성이 높았다.
이러한 실증결과는 대체로 신용등급에 따라서 회계수치의 주가설명력이 차별적임을 의미하며, 회계수치를 이용한 기업가치평가에서 신용등급이 유용한 정보임을 제시한다. 특히 중소기업이나 회계수치가 축적되지 않은 기업에 대해서 신용등급 정보는 가치평가에 중요한 고려 요인이 될 것이다.
The purpose of this study is to test the value relevance of accounting information according to credit ratings. A Credit rating evaluates accounting information like financial status or management performance, as well as the impact of economic and industrial trend on firm's value. So, credit ratings will have the value relevance of accounting information in firm valuation using accounting information.
This study used credit rating for firms instead of credit rating for issuing a debt and considered Ohlson(1995)'s model to test the value relevance. Test period is from 2002 to 2011. Samples are 3,804 year-firms from public, manufacturing firms. The empirical results showed that there was a positive relation between price and credit rating or change of credit rating. Also, the higher credit rating is, the higher value relevance of accounting information is. alternative role between book value and earnings in the value relevance.
The empirical results imply that credit ratings will have the different and additional information in firm valuation using accounting information. If we know the information related to credit rating and the change of credit rating, the accounting information will help more to value firms.