본 연구에서는 고등학생의 학업스트레스와 수학 학습 동기의 관계를 분석하고, 이를 바탕으로 수학 학습 장면에서 고등학생들이 학업스트레스를 받을 때 동기 유형이 어떤 식으로 영향을 미치는지를 구조모형분석을 통해 확인하였다. 상관분석 결과, 학업스트레스는 수학 학습 동기와 부적 상관이 나타났고, 학업스트레스는 무동기와 통제동기와는 정적 상관, 자율동기와는 부적 상관이 나타났다. 또한 수학 학습 동기는 무동기와 통제동기와는 각각 부적 상관을, 자율동기와는 정적 상관을 보였다. 그리고 구조모형분석결과, 고등학교 학생들의 학업스트레스와 수학 학습 동기는 동기 유형에 의해 완전매개 되는 것으로 나타났다. 즉, 학업스트레스가 동기 유형(무동기, 통제동기, 자율동기)을 매개로 수학 학습 동기에 미치는 영향은 성취수준 상‧하 전체 집단, 상집단, 하집단, 남학생 집단, 여학생 집단 모두에서 유의미하였다. 구체적으로, 모든 집단에서 학업스트레스는 무동기와 통제동기에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으나 자율동기에는 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 무동기는 수학 학습 동기에 부적 영향을 미치고 자율동기는 수학 학습 동기에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났으나 통제동기는 수학 학습 동기에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 특히, 완전매개모형에서 다중상관자승(R²)을 살펴본 결과, 성취 수준이 높은 집단에서 학업스트레스와 동기 유형이 수학 학습 동기를 더 많이 설명하는 것으로 나타났다. 또한, 여학생보다 남학생의 경우에서 학업스트레스가 동기 유형을 설명하는 정도가 더 큰 것으로 나타났으며, 학업스트레스와 동기 유형이 수학 학습 동기를 더 많이 설명하는 것으로 나타났다.
This study investigated relationships between academic stress and mathematics learning motivation, focusing on the mediating effect of academic motivation types. It also tested differential structural relationships among the variables in the high vs. low academic achievement level groups and the boys vs. girls of the high schools. The participants were 896 first graders from five high schools. Student scores from the standardized tests that were developed to assess the students’ academic stress, mathematics learning motivation, and three types of motivation (amotivation, controlled motivation, and autonomous motivation) were used in this study. The results demonstrate that there were significant differences in the relationship patterns of the research variables. Correlation analysis indicated that academic stress was negatively related with mathematics learning motivation and autonomous motivation, but positively related with amotivation and controlled motivation. In addition, mathematics learning motivation was negatively related with amotivation and controlled motivation, but positively related with autonomous motivation. A structural equation modelling analysis indicated that the full mediation model was significant in that the students’ types of academic motivation mediated the effect of academic stress on mathematics learning motivation. Multiple group analysis revealed that there were no group differences in the path coefficients of the structural model. Academic stress had a negative influence on the mathematics learning motivation via amotivation and autonomous motivation in all groups.