Recently, e-marketplace has developed rapidly in the field of international trade. Under this circumstance, it is necessary to give several alternatives for the development of Korea e-marketplace through the strengths analysis of the leading Chinese e-marketplace in order to improve the competitive strengths and services of Korea e-marketplace. Therefore, the objective of this paper is to find out the success factors of the e-marketplace in Korea with special focus on the analysis of leading B2B e-marketplace (Alibaba.com) in China. Based on the literature review, a model is developed for evaluating the success of e-marketplace(Information Quality, Service Quality, System Quality, Trust, Compatibility) and provides five hypothesizes. Online survey was conducted in the process of data collection after discussion of the initial edition questionnaire and pilot study, finally, 118 usable responses for testing the model were received. The results of our paper indicated that information quality, system quality, trust and compatibility have a significantly positive influence on use, but only the service quality was not accepted.
최근 들어 e-marketplace가 국제무역에 있어 급속도로 성장하고 있다. 이러한 환경하에 한국 e-marketplace의 경쟁요소와 서비스를 향상시키기 위해서는 선도적인 중국 e-marketplace의 강점을 분석하여 한국 e-marketplace의 발전방안을 모색해볼 필요성이 있다. 따라서 본 연구는 중국의 선도적인 B2B e-marketplace의 성공요인 분석을 통해 한국 무역 e-marketplace의 성공을 위한 시사점을 제공하는데 목적이 있다. 문헌연구를 통해 정보 품질, 서비스 품질, 시스템 품질, 신뢰, 호환성의 성공요인을 도출하였고 이를 바탕으로 5가지의 가설을 제시하였다. 분석을 위해 온라인을 통한 설문조사를 실시하였고 총118부의 설문지를 분석에 투입하였다. 실증분석결과 서비스품질을 제외한 4가지 요인(정보, 시스템 품질, 신뢰, 호환성)이 성공요인에 미치는 영향으로 나타났다.