메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
인문사회과학기술융합학회 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지 제8권 제3호
발행연도
2018.1
수록면
345 - 356 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to investigate a study on the effectiveness of the peer relationship promotion program using MBTI on self-esteem, depression, and anger of the high school students. Methods: Data was collected from 27 students who were interested with MBTI program at an high school students in D city from October 20, 2014 to December 03, 2014. The collected data were analyzed by frequency, percentage, and paired t-test, with the SPSS/WIN 18.0 program. Results: After participating in the peer relationship promotion program using MBTI, the mean score of differences with depression, self-esteem, and and anger in high school students was 6.0, 2.8, 2.6 respectively. significant differences were found between pre and post-test in self-esteem(t=-3.19, p=.004) and depression(t=3.50, p=.002). However, there was no significant difference in anger. Conclusion: The results suggest that the peer relationship promotion program using MBTI can reduce high school students’s depression by helping them to enhance their self-esteem. Furthermore, MBTI is an effective nursing intervention to improve students’ peer relationship.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0