본 연구는 무용수의 자화(self-talk)유형을 탐색하고, 탐색된 자화의 심리적 기능을 구명할 목적으로 진행 되었다. 이를 달성하기 위해 서울 경기 내의 무용학과에 재학 중인 대학생 100명을 대상으로 개방형 설문을 실시하여 자화의 유형과 심리적 기능을 수집한 뒤, 본 연구자와 스포츠 심리학 전공자 2인, 무용 전공자 5인으로 구성된 전문가 회의와 귀납적 내용분석을 통해 결과를 도출하였다.
그 결과, 자화의 유형은 총 370개의 사례가 수집되었으며, 24개의 세부영역으로 분류되었고, 이는 5가지 일반영역으로 범주화되었다. 5가지 자화의 유형은 동작지침, 자기격려, 동기유발, 수행전략, 수행방해로 나타났다. 최종 범주화 된 일반영역의 반응 비율로는 동작지침(27.3%)이 가장 높게 나타났으며, 그 뒤로 자기격려(24.6%), 수행방해(17.6%), 동기유발(16,5%), 수행전략(14%) 순으로 나타났다. 이를 통해 무용수가 성공적인 수행을 위해 외적으로는 동작의 필수적인 지침을 각인하고, 내적으로는 자신감 및 각성을 조절하고자 여러 가지 유형의 자화를 사용하는 것을 확인할 수 있었다.
또한 자화의 심리적 기능은 총 162개의 사례가 수집되었으며, 13개의 세부영역으로 분류되었고, 이는 4가지 일반영역으로 범주화되었다. 4가지 자화의 심리적 기능은 긍정적 정서로 전환, 집중력 향상, 수행의 긍정적 평가, 무력감 유발로 나타났다. 최종 범주화 된 일반영역의 반응 비율로는 긍정적 정서로 전환(49.4%)이 가장 높게 나타났으며, 그 뒤로 수행의 긍정적 평가(21%), 집중력 향상(17.9%), 무력감 유발(11.7%) 순으로 나타났다. 이를 통해 자화는 무용수의 의욕을 감소시키거나 표현력을 감소시키는 등 무용수의 심리에 부정적인 영향을 미치기도 하지만, 대부분 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다.
본 연구 결과는 향후 무용수의 성공적인 수행을 위한 자화 훈련의 기초자료를 제공할 것으로 기대되며, 후속 연구에서 무용 현장에서의 직접적인 관찰과 면담을 통해 실제 수행과 연결된 분석연구를 진행할 수 있을 것으로 사료된다.
This study is intended to find the pattern of self-talk for dancers and study the psychological effect. For this study, an open-ended questionnaire survey was conducted for 100 college students who studied in the department of dance within the Seoul and Gyeonggi area. The collected data on the pattern and psychological effect of self-talk for dancers was analyzed by the meetings of expert groups with two sports psychology majors and five dance majors and inductive approaches. The deduced results are as follows.
A total of 370 self-talk patterns were collected, classified into 24 sub-sections, and categorized into five sections. The five sections include guidelines for movements, self-encouragement, motivation, accomplishment strategy, and accomplishment obstacle. The response rate of finally-categorized sections was the highest 27.3% in guidelines for movements, followed by 24.6% in self-encouragement, 17.6% in accomplishment obstacle, 16.5% in motivation, and 14% in accomplishment strategy. These results have revealed that, for successful accomplishment, dancers use several patterns of self-talk to externally learn the essential guidelines for movements and internally control self-confidence and awakening.
Also, a total of 162 psychological effects were collected, classified into 13 sub-sections, and categorized into 4 sections. It has been found that the four psychological effects of self-talk are conversion into positive emotion, improvement of concentration, positive evaluation of accomplishment, and induction of feelings of helplessness. The response rate of finally-categorized sections was the highest 49.4% in conversion into positive emotion, followed by 21% in positive evaluation of accomplishment, 17.9% in improvement of concentration, and 11.7% in induction of feelings of helplessness. These results have revealed that while self-talks have an unfavorable effect on the psychology of dancers by reducing their desire or expression, most of them have a favorable effect on the psychology of dancers.
It is expected that these results will provide dancers with basic data of self-talk training for their successful accomplishment. It is also believed that, in the follow-up study, actual accomplishment-related analytical studies can be conducted by direct observation and interviews in the scene of dance.