본 연구는 서울에 소재하고 있는 문화유산 고궁을 방문하는 중국관광객들을 대상으로 서비스품질과 스토리텔링이 만족도와 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 영향관계 규명을 통해 문화유산 고궁이 중국관광객들을 유치할 수 있는 다양한 시사점을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 서비스품질은 만족도에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 영향력이 높게 나타나고 있는 편의성 개선을 위하여 쾌적한 환경 및 화장실 관리, 관광객들을 위한 의자, 식수대 조성 그리고 관광객들의 이용편의를 위한 개방시간에 대한 관리도 지속적으로 관심을 가져야 할 것으로 생각된다. 둘째, 스토리텔링은 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 서울시의 대표 고궁들이 단순한 시설관람에 머무는 것이 아니라 시설과 공간에 다양한 살아있는 이야기들을 활용하여 중국관광객들의 만족도를 높일 수 있다는 시사점을 제공한다. 셋째, 만족도는 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 서울시는 지속적인 만족도 관리를 통하여 더 많은 중국관광객들을 유치할 수 있을 것으로 판단된다. 넷째, 서비스품질은 행동의도에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 중국관광객들의 편의성에 대한 관리와 또한 역사, 문화재, 전통문화 등 고궁에 대한 다양한 교육성에 대한 품질을 높이는 전략이 선행되어야 할 것으로 판단된다. 다섯째, 스토리텔링은 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 고궁의 스토리에 대하여 중국관광객들이 쉽게 이해할 수 있도록 해야 하며 또한 중국관광객들이 고궁에 대한 관심을 가질 수 있도록 고궁에 대한 역사와 중국역사를 연결하여 설명하는 방법 등을 통해 중국관광객들의 흥미를 유도해나가야 할 것으로 판단된다.
With the Chinese tourists visiting the ancient palaces, which are the cultural heritages, locate in Seoul as the subjects, the purpose of this research lies in presenting the diverse suggestions for the ancient palaces, which are the cultural heritages, to attract the Chinese tourists through an investigation of what influences the qualities of the services and the story telling have on the level of satisfaction and the behavioral intentions. This research has the meaning with regard to the point that it carried out a research with the Chinese tourists as the subjects and as the 4 big, ancient palaces located in Seoul City as the subjects, which is a research that did not take place until now. And the following suggestions were arrived at through the research model and the hypothesis verification. First, it was analyzed that the service quality has the influence on the level of satisfaction. I believe that, for the improvement of the convenience, of which the influence has been appearing highly, there must be the continued interest in the management of the pleasant environment and the toilets, the installation of the chairs and the water fountains for the tourists, and the management, too, regarding the open hours for the convenience of the use on the part of the tourists. Second, it appeared that story telling has an influence on the level of satisfaction. This provides the suggestion that the representative, ancient palaces in the Seoul City can heighten the level of satisfaction of the Chinese tourists by utilizing the diverse stories that are alive in the facilities and the spaces instead of remaining as the simple facilities for viewing. Third, it appeared that the level of satisfaction has an influence on the behavioral intentions. It is judged that the Seoul City will be able to attract more Chinese tourists through the continuous management of the level of satisfaction. Fourth, it was analyzed that the service quality has an influence on the behavioral intentions. It is judged that a strategy for improving the management of the convenience for the Chinese tourists and, also, the quality of the diverse education regarding the ancient palaces, including the history, the cultural assets, the traditional culture, etc., must precede. Fifth, it appeared that story telling has an influence on the behavioral intentions. It is judged that it must be made so that the Chinese tourists can easily understand the stories of the ancient palaces and, also, the interests of the Chinese tourists must be induced through the method of connecting and explaining the histories of the ancient palaces and the history of China so that the Chinese tourists can have the interests in the ancient palaces and others of the like.