본 논문은 황순원의 초기 소년소설의 아동문학적 가치와 아동문학사적 의미를 고찰한 연구이다. 황순원의 문학 활동은 1931년 《매일신보》에 실린 동요 「누나 생각」(3. 19) 등과 《동아일보》에 소년소설 「추억」(4, 7~4, 9, 3회 연재) 등을 발표하면서 시작되었다. 그는 동요, 동시, 소년소설, 시, 희곡, 소년수필 등 어느 장르에도 구애받지 않고 두루 섭렵한 이후 소설에 전념한 작가이다. 특히 그는 자신의 소설 세계 속에 어린이도 하나의 인격체로 인식하고 그들의 삶과 가치관, 심리와 행동 등 어른 세계와 또 다른 독립된 세계로 탐구했다. 바로 「닭祭」, 「별」, 「매」, 「산골아이」, 「무서운 웃음」, 「골목안 아이들」, 「소나기」 등이 그에 속하는 작품들이다. 이들 작품들을 소년소설의 범주에 넣을 수 있는 것은 등장인물이 생활공간에서 행동하는 비관념적 성격을 지닌 아이, 소년 소녀라는 점, 대립적인 인물이 등장한다는 점, 이야기의 내용이 삶의 복잡한 갈등보다는 짤막한 삽화로 이루어졌다는 점, 시대적 상황성이나 현실적 문제성에 매달리기보다 설화적 세계나 꿈 이야기 등 어린이들의 정서적 감응력이 중시되었다는 점, 미숙했던 주인공이 어떤 계기에 의하여 이 세상과 삶에 대하여 각성하게 되는 입사소설이나 성장소설의 성격을 지녔다는 점 등에 의해서이다. 이 초기 소년소설들을 아동문학사 안에서 고찰될 때 그 아동문학적 의미는 더욱 가치 있게 드러날 수 있을 것이다. 그가 소설을 통해 시도한 소설 미학, 곧 주제적 깊이, 정확하고도 치밀한 문체의 탐구, 탄탄한 미적 구조와 서정성 등이 이들 소년소설에도 탁월하게 드러나 있기 때문이다.
This essay aims to review the value and significance Hwang Sunwon’s early juvenile novels hold in the history of children’s literature. Hwang Sunwon’s works began with the children’s song 「Thinking about my sister」(3. 19) and the juvenile novel 「Memory」(4, 7~4, 9, serially published 3 times), each published in 《Mailshinbo》 and in 《Dongailbo》 in 1931. He turned to novels later in his career, after working with children’s songs, children’s poems, juvenile novels, poems, plays and juvenile essays extensively, regardless of genre. In his writing, Hwang Sunwon viewed children as proper human beings and explored their lives, their values, psychology and behavior as a world completely independent to that of the adults. A few examples of this are 「Chicken」, 「Star」, 「Hawk」, 「Mountain child」, 「Scary laugh」, 「Children in the alley」 and 「Shower」. These works belong to the genre of juvenile novel for a number of reasons; the protagonists are realistic boys and girls who act in their living space, there are characters who antagonize them, short episodes constitute the story rather than complicated life conflicts, stories put more weight on children’s emotional sensitivities by using fables and dreams rather than reality of the time period or real world problems, and that the works have characteristics of a bildungsroman in that inexperienced protagonists are awakened to the world and life due to a certain event. These early works will reveal more value that they hold in children’s literature when reviewed in the context of history of children’s literature. This is because the fictional aesthetics he tried through his novels, the depth of the theme, the strive for precise and elaborate sentences, the very solid aesthetic structure and lyricism are shown exceptionally well in these juvenile novels.