4차 산업혁명으로 인공지능에서부터 로봇공학, 사물인터넷 가상현실, VR, 3D프린터에 이르기까지 다양한 과학 기술의 발전은 사회 전반에 본격화되면서 사용자의 경험을 어떻게 제공하느냐가 산업 전반에 화두가 되고 있는 시점이다. 최근 최저임금 인상과 주 52시간 근무 등 인건비 문제로 인해 패스트푸드점을 중심으로 마트, 편의점, 식당을 넘어 백화점과 병원, 약국 등 무인시스템 터치형 스크린 키오스크 도입이 빠르게 확산하고 있다. 현재 우리나라의 연령별 인구 구조에서 65세 이상 노인 인구 비율이 2000년에 들어 7.3%를 기록해 노년인구국으로 분류되고 있으며, 통계청 추계에 따르면 2020년에 15.6%, 2030년에는 24.3%를 넘을 것으로 전망하고 있다.1) 하지만 2018년 디지털 정보격차 실태조사에서 시니어의 디지털 정보화 접근 수준은 63.1%로 디지털 환경에 익숙하지 않은 정보 취약계층인 시니어가 사회문제로 부상되고 있는 실정이다. 본 연구는 최근 무인시스템 터치형 스크린 키오스크가 산업 전반에 등장함에 따라 디지털 취약계층인 시니어 층의 어려움을 느끼는 부분을 서울 H 대학병원의 키오스크 사용자 시니어를 통해 개선방안을 모색하였다. 아울러 활용도를 높이기 위해 시니어 세대에 맞는 편안한 인터페이스를 찾고자 UI 디자인 사용성 평가연구를 2019년 8월 01부터 10월 30일까지 60세 이상 120명의 인터뷰 설문 조사를 진행하였다. 설문의 문항은 제이콥 닐슨(Jakob Nielsen)이 제시한 다섯 가지 평가 기준 만족도(Satisfaction), 기억성(Memorability), 학습용의성(Learmability), 효율성(Efficiency), 오류방지성(Errors Prevention), 항목을 기준으로 조사되었다. 그 결과 H 병원 키오스크에 사용에 대해 보통(24%), 만족(18%), 매우만족(16%)으로 총(58%) 가량의 시니어는 키오스크 사용에 대해 긍정적이었다. 이 수치는 연구 초기에 시니어 계층의 키오스크 사용이 불편할 것이라는 예상을 뒤엎는 결과였다. 그러나 설문조사를 통해 알 수 있는 것은, 키오스크를 처음 사용하는 시니어일수록 키오스크의 사용에 대한 불만이 많았다. 하지만 10회 이상 지속적인 사용의 경험을 가진 시니어들은 나이와 상관없이 키오스크와 더불어 디지털 기계 사용에 대한 자신감을 느끼고 있었다. 이를 통해 유추할 수 있는 것은 새로운 시스템을 받아들이는 데 있어 적응하는 시간이 필요하다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 4차 산업혁명과 더불어 발전되는 다양한 기술들이 고령화 사회의 시니어의 디지털 사용성 평가 연구의 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
With the 4th Industrial Revolution, various advances in science and technology, including artificial intelligence, robotics, virtual reality internet of things, VR, and 3D printers, are in full swing, and how to provide the user’s experience is becoming a hot topic throughout the industry. Due to increased labor costs such as raising the minimum wage and limit to 52 hours work hours a week in recent years, the introduction of unmanned system touch-screen kiosks such as department stores, hospitals, and pharmacies, which were only mainly at fast-food stores, conveniences stores, and restaurants, is spreading rapidly. Korea is currently an aging society with 65% of the population accounting for more than 7% of the population. According to the National Statistical Office estimates, it is expected to exceed 15.6% in 2020 and 24.3% in 2030. However, in the survey of digital information gap in 2018, seniors’ access to digital information is 63.1%, and seniors, who are not familiar with the digital environment, are emerging as social problems. This study sought to improve the difficulties of seniors who are digitally vulnerable groups through the senior kiosk users at Seoul H University Hospital as the touch-type screen kiosk of unmanned system has appeared in the industry in general. In addition, in order to improve the utilization, the UI design usability study was conducted from August 01, 2019 to January 30, 2019. The questionnaire survey was classified into five categories based on the principles of usability evaluation presented by Jakob Nielsen: Satisfaction, Memorability, Aesthetics, Efficiency, and Error Prevention. The study showed that 24% of the seniors showed average satisfaction to the kiosk of H hospital, with 18% satisfied, and 16% very satisfied. The figures were results overturning the expectation that the senior class’ use of kiosks would be uncomfortable as predicted in the early study. However, the survey found that there were more complaints for kiosks when the participants used them for the first time. However, seniors who had more than 10 continuous use experiences had confidence in using digital machines with kiosk regardless of age. This suggests that it takes time to adapt to the new system. The fourth industrial revolution and the development of various technologies are developing. It is expected that this study can be used as a data for the study of digital usability evaluation of senior society.