메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Seokhan Kang (Konkuk University)
저널정보
한국언어학회 언어 언어 제45권 제2호
발행연도
2020.6
수록면
223 - 246 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated how various proficiency levels of L2 learner groups with different mother tongues acquire the suprasegmentals of the target language, Korean. It was expected that certain foreign learner groups of Korean depending on the variables of L1 and levels were more likely to fluently produce L2 suprasegmentals. One hundred two subjects with nine groups ((English, Mandarin Chinese, Japanese) * (beginning, intermediate, advanced)) and with native Korean speakers as a control group participated in the experiment. The results show that the L1 background language and L2 proficiency exhibit dissimilar influence on the acquisition of the L2 suprasegmentals. More precisely, the L1 effect decreased in the later stage of L2 experience; the advanced levels of all three L1 groups acquired L2 prosody in a similar degree. Also the L1 effect triggers an uneven influence on natives’ judging the fluency of L2 suprasegmentals; speech rate appears to be the most important cue, whereas the F0-related cues do not.

목차

1. Introduction
2. METHODOLOGY
3. Fluency judgement
4. Acoustic analysis
5. Relationship between suprasegmental production and fluency judgement
6. Discusssion
7. Conclusion
REFERENCES

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-701-000883078